Wednesday, January 3, 2018

Ringgit mula 2018 positif, tertinggi dalam 17 bulan



Hari ini 3 Januari 2018, saya begitu teruja bila mendapat khabar sentimen dolar As lemah, pemulihan harga komoditi sokong mata wang tempatan untuk terus berada dalam kedudukan kukuh.  Selama ini orang ramai mempertikai nilai mata wang Malaysia jatuh. Malahan ada yang mengambil peluang untuk mengutuk kerajaan. Saya bukanlah pakar ekonomi tapi bila dapat info ringgit memulakan dagangan hari pertama 2018 semalam dalam aliran meningkat berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) dengan memecah paras tertinggi dalam tempoh 17 bulan, maka saya bangga nilai ringgit bertambah baik.

Mari kita lihat berdasarkan laporan akhbar, menurut perangkaan Blomberg, mata wang tempatan itu mencecah paras RM4.0175 sedolar, paras tertinggi sejak Ogos 2016, sebelum mengakhiri dagangan hari pertama 2018 pada paras RM4.0195 sedolar. Pencapaian sebegini suatu yang bagus dalam peningkatan mata wang tempatan.

Ternyata juga langkah yang dilaksanakan Bank Negara Malaysia (BNM) dalam menstabilkan ringgit juga membuahkan hasil dengan memperlihatkan pergerakan ringgit lebih stabil.  Adalah diharapkan suatu yang memang benar tentang fakta rata-rata penganalisis pasaran mengunjurkan ringgit dijangka meneruskan aliran pengukuhannya dengan mencecah paras AS pada tahun 2018.

Malahan, ada penganalisis yang mengunjurkan sentimen positif ekonimi tempatan dan faktor luar akan mendorong ringgit untuk menikmati aliran meningkat dengan mampu mencecah paras RM3.95 sedolar pada suku keempat tahun ini.  Kita doakan bersama2 supaya ringgit boleh bersaing dengan dolar AS dengan lebih berani.

#ariahjudah
#storyariahjudah
#pdnhebat




No comments:

Post a Comment