Monday, January 8, 2018

Tip-tip membeli rumah



Assalamualaikum semua. Bertemu lagi kekawan dalam blog ariahjudah.  Kini kita berkongsi cerita mengenai rahsia membeli rumah ikut kemampuan dan memenuhi idaman. Rumah tak semestinya besar dan mewah.  Ada rumah mahal tetapi sebenarnya kualitinya rendah. Bukan mudah untuk membeli dan membina rumah idaman. Tambahan masa kini nilai rumah tinggi kerana nilai hartanah yang mahal terutama di kawasan bandar.

Bagi yang bujang atau belum mendirikan rumahtangga atau bilangan ahli keluarga yang kecil atau baru berumahtangga tak banyak masalah tinggal di pangsapuri tiga bilik. Tetapi jika bilangan keluarga besar tentunya  lebih selesa jika memiliki rumah yang luas dan mempunyai laman sendiri. Ada juga orang bujang atau individu tertentu lebih selesa tinggal dalam rumah yang punya ruang yang luas.  Nah! tentunya bukan mudah untuk memenuhi kehendak hati itu.

Perlu juga dinyatakan, kediaman yang dekat dengan tempat kerja dan ada kemudahan pengangkutan awam sering menjadi pilihan.  Selain itu, kawasan yang semangat kejirannya yang bagus serta mempunyai kemudahan surau, masjid, sekolah dan pusat beli belah juga menjadi idaman ramai.

Alahai kalau diikuti kehendak hati tentunya amat payah dipenuhi.  Semuanya mauh ada di depan mata.  Begitu manusia sejak dulu hinggalah sekarang ini.  Apa yang penting ikut kemampuan dan tidak terlalu ketat dengan beban hutang. Nah! apapun keputusan ditangan masing-masing untuk membeli rumah idaman mengikut bajet yang ada pada setiap individu.

Antara tip-tip membeli rumah idamana adalah seperti berikut:

1. Selidiki latar belakang pemaju
2. Meninjau kawasan perumahan yang sesuai
3.Memilih kejiranan yang aman
4. Berdekatan dengan tempat kerja
5. Pilihlah kawasan perumahan yang mempunyai kemudahan asas seperrti surau, sekolah, taman asuhan kanak2, masjid dan pasar raya.
6. Pilihlah kawasan perumahan yang mempunyai rangkaian laluan seperti lebih raya dan ada pengangkutan awam.


SELAMAT MEMBELI RUMAH IDAMAN ANDA.

#storyariahjudah
#belirumahidaman

No comments:

Post a Comment