Wednesday, February 25, 2015

Enam empangan catat penurunan - isu air



Adakah akan timbul isu air jika cuaca panas ini berterusan? Adakah muncul lagi cerita Projek Langat 2? Betulkah ada orang berpengaruh akan membatalkan projek Langat 2 ini? Apapun yang penting rakyat mendapat keutamaan. Perkara ini tidak wajar sama sekali dikaitkan dengan kepentingan politik.  Jangan timbul nanti gagah sama gagah berjuang pelanduk mati di tengah2. Hehehe
 
Ada dilaporkan terdapat enam empangan di lima negeri mula mencatatkan penurunan air hingga berbaki hanya 20 peratus ketika ini akibat cuaca panas. Ia sekaligus menjejaskankan bekalan air di kawasan terbabit.  Tidak hairan isu air akan menjadi topik kehidupan. Begitu cepat berlaku penurunan sedangkan musim panas sebenarnya pada bulan Mac. Cuba bayangkan jika kita sudah berada dalam bulan Mac dan April.
 
Antara empangan yang terlibat ialah Empangan Gemencheh, Negeri Sembilan (79.6%), Empangan Mengkuang , Pulau Pinang (65.4%), Empangan Teriang, Pahang (65.2%), Empangan Sungai Lebam Johor (50.8), Empangan Sungai Layang, Johor (43.8%) dan Empangan Padang Saga, Kedah (47.2%).
 
Melihat penurunan berkenaan ia adalah di paras yang bahaya. Bekalan air akan membebankan rakyat. Sewajarnya tindakan alternatif perlu dilaksanakan  segera bagi membendung masalah itu.

No comments:

Post a Comment