Friday, December 19, 2014

Berdebar dan sendu teringatkan MH370 dan MH17





Ketika dalam penerbangan ke Turki pada bulan Oktober yang lalu aku begitu berdebar-debar. Setiap kali teringat tragedi MH370 dan MH17 aku cepat-cepat membaca alfatihah dan ayat2 lain. Tidak terbayang bagaimana keadaan mereka yang berada di dalam pesawat berkenaan. Tiba-tiba jadi sendu mengenang peristiwa itu. Dalam benak fikiranku mungkin anak-anak kapal sedang sibuk menghidang makanan ketika itu. Manakala penumpang pula ada yang membaca, menonton dan mungkin ada yang tidur. Amat susah untuk melupakan tragedi menyayat hati itu. Moga roh mereka yang beragama Islam dalam kerahmatan Allah swt.

Kini mangsa MH17 seramai 298 telah selamat disemadikan tetapi bagi mangsa MH370 tidak diketahui apa kesudahannya sehingga kini. Kita masih mengharapkan ada keajaiban berlaku. Hanya Dia yang maha tahu segalanya.

Tragedi menimpa MH370 dan MH17 ini suatu memori yang begitu tragik kepada negara dan rakyat Malaysia. Setiap kali menaiki pesawat pasti berdebar dan teringat peristiwa itu. Tidak tau sampaikah perasaan ini akan berakhir.

Kehilangan MH370 masih dijejaki dan dicari sehingga sekarang. Seramai 239 penumpang termasuk anak kapal masih dinantikan kepulangan oleh keluarga tercinta masing-masing. Kemanakah MH370 itu? Apakah ada berlaku di sebalik kehilangan itu? Adakah MH370 disembunyi atau???????

No comments:

Post a Comment