Tuesday, June 17, 2014

Pegawai Perhubungan Awam



Profesional sebagai Pegawai Perhubungan Awam tidak seindah seperti yang diucap. Pegawai Perhubungan Awam atau lebih dikenali sebagai PRO telah mencipta sejarahnya tersendiri. PRO kerajaan sering dikaitkan dengan kader yang dibekalkan oleh Jabatan Penerangan Malaysia sejak tahun 1970-an lagi. Ramai kalangan PRO di Jabatan Penerangan ini keluaran Institut Teknologi MARA (ITM) kini dinaikkan sebagai Universiti Teknoknogi MARA (UiTM). Selain itu ada juga PRO kelulusan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Malaya (UM), Universiti Utara Malaysia (UMM) dan lain-lain (disebut sebahagian sahaja).

Suatu ketika dahulu Pegawai Perhubungan Awam ini sering dikaitkan dengan personaliti glamor dan bergaya. Kononnya sebagai PRO mesti cantik. PRO perlu bersolek. Rambut menghurai dan harum mewangi. Malahan ada rambut diwarnakan lagi. Identiti seperti ini banyak terdapat di kalangan PRO dari badan2 korporat. Namun tidak dinafikan PRO kerajaan juga ada berperwatakan demikian. Ketika mula2 masuk kerja di Jabatan Penerangan, saya begitu segan berdepan dengan beberapa orang  PRO yang amat cantik dan bergaya di mata saya.

Sebelum melaksanakan tugas PRO sering saya mendengar bahawa tugas-tugas PRO banyak berurusan dengan Ketua Setiausaha, YB Menteri, Ketua Pengarah, CEO dan  macam2 jenis orang besar. Malahan ada yang berurusan terus dengan Perdana Menteri. Woww betapa klasnya tugas PRO itu. Namun saya tidak begitu berminat untuk menjadi PRO ketika itu. Pernah terlintas dalam hati, sekiranya suatu hari saya diarah menjadi PRO kemungkinan saya akan mencari kerja lain. Entah kenapa saya berpandangan demikian. Memang tidak terniat langsung untuk menjadi Pegawai Perhubungan Awam. Ketika belajar saya menjadi majoring kewartawanan. Namun kawan baik dan karib saya seorang siswa majoring  Perhubungan Awam. Sehingga kini kami masih rapat dan mesra.

Cerita akan disambung....


No comments:

Post a Comment