Wednesday, June 18, 2014

Coret coret Pegawai Perhubungan Awam


Assalamualaikum kekawan Pegawai Perhubungan Awam

Mari kita kongsi beberapa cerita perihal berkaitan Pegawai Perhubungan Awam (PRO). Kisah ini mengenai seorang yang  mengaku dirinya perpect dalam kehidupan dan pekerjaannya. Memang wujud manusia seperti ini. Depan belakang dan kiri kanan memang ada orang seperti ini. Saya seolah2 jadi muak dan hilang pertimbangan dengan kerenah yang entah apa2 itu. Saya cuba bertahan. sabarkan hati dan diri. Mungkin inilah cabaran masa kini seorang Pegawai Perhubungan Awam. Berkali2 didengar.  Dia mengaku biasa buat kerja perhubungan awam. Bertahun-tahun bekerja dengan media. Pengalaman berpuluh tahun. Mengenai ramai orang. Pakar dalam kiraan nombor. Biasa buat audit. Tau buat aturcara pentadbiran. Boleh bagi ceramah dengan baik. Mahir dengan subjek matter kerjanya. Amboiiii semuanya ada klas. Senafas ditulis. Cuma saya tersentuh apabila sering mendengar komen negatif tentang Pegawai Perhubungan Awam di sini. Banyak kerja yang berjaya dibuat. Namun yang kurang baik itu baik ditonjolkan.

Memang le boleh bercakap. Itu tak dinafikan. Ada idea jugak. Sudah pasti gitu sebab dah lama bekerja. Cuma saya tersenyum bila kerap sangat saya dengar tentang istilah. Istilah itu ialah 1 husband 5 wife. Saya masih belajar dan mencari ilmu. Ada juga pengalaman belajar subjek kewartawanan di ITM kini UiTM Shah Alam. Yang saya jumpa ialah 5 W 1 H (what, when, where, who,  why and How). Perkara ini memang istilah yang popular ketika belajar kewartawanan. Seseorang yang terlibat dengan komunikasi perlu tahu 5W 1H. Jika tak tau boleh keluar pandang le .

Seorang PRO dan mengendalaikan komunikasi dalam organisasi perlu bersikap nuteral, peramah dan mesra serta boleh berkomunikasi dengan baik. Malahan boleh memberi motivasi yang terbaik. Bila berhubungan orang atau kekawan akan suka. Malahan akan menjadi rujukan. Ada juga menjadikan dia seorang idola.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment