Tuesday, December 11, 2012

Surat cinta pertamaku

Surat cinta pertamaku kuterima ketika berada di tepian pantai. Indah untuk dikenang. Ceritanya bermula gini.... Aku masih ingat lagi peristiwa lebih 35 tahun yang lalu. Ketika itu aku berusia balasan tahun. Aku bersama sahabat dan adik berkelah ke tepi laut. Memang indah laut itu. Ombak berdesir di pantai. Batu2 berdiri megah. Dan aku berdiri di atas batu itu sambil memandang laut. Sayangnya ketka itu aku tak ada kenangan berfoto. Maklum le aku tak punya kamera. Ketika berada di tepian laut itu aku terima sepucuk surat. Surat yang dilipat dua itu kuterima daripada seorang sahabat berkulit hitam manis dan bertubuh kecil. Dia adik kepada seorang sahabat bapaku (arwah).
Aku berdebar2 menerima surat itu. Namun aku tak berani untuk membuka apa lagi untuk membacanya. Aku terasa malu takut2 ada orang yang melihat dia memberikan surat itu kepadaku. Tapi memang debaran itu amat mendugaku. Apabila tiba di rumah aku beranikan diri untuk membuka dan membaca surat itu secara sembunyi. Ya Allah! aku memang panas seluruh tubuh apabila membaca kata2nya yang berbunga2. Kata2nya indah dan mencurah rasa. Mujur le aku tak lupa diri. Aku lipat kembali surat itu dan simpan baik2.

No comments:

Post a Comment