Wednesday, September 12, 2012

Watak Tipah Sheila Majid masih bertaring




"Tipah tertipu pak. Tipah tertipu." Gitu le dailog Sheila Majid dalam filem Ali Syaitan. Aku agak benni dengan watak itu. Dia perosak hubungan Ali dan Asmidar. Alangkah baiknya jika watak itu tidak ada. Tapi tentunya cerita Ali Syaitan tak menjadi pulak!Kesan tak menyengat di jiwaku. Tipah begitu selamba mengaku isteri Ali. Raut wajah Tipah tampak minta dikesani. Tutur katanya satu persatu. Aduiii memang bertaring watak itu. Sayangnya dia tak terus berlakon....

Kini bergelar Dato' Sheila Majid. Satu pencapaian yang amat bagus dengan bakat dan personaliti yang tersendiri. Suara beliau punya keunikan yang tersendiri dan setakat ini belum ada penduanya. Dia antara pelopor rentak jazz di negara ini. Kemunculannya dinanti2kan setiap kali mengadakan persembahan.

Memang dia berbadan kecil tapi semangatnya besar dan kental. Wajahnya manis. Aku tapik dengan Sheila Majid ketika berdepan dengan keruntuhan rumahtangganya dahulu. Bisikan hatiku tetap memihak kepada dia walaupun macam2 cerita negatif tentang dia ketika itu. Bila dia berkahwin semula aku gembira. Memang sokong. Jodoh dia dengan Acis Tuhan yang tentukan. Mudah2an dia bahagia sepanjang hayat.

Sehingga kini setiap kali menatap wajah Sheila Majid aku teringatkan watak Tipah. Tipah ohhhh Tipah.

No comments:

Post a Comment