Tuesday, September 4, 2012

Apa itu PR?




Apa itu PR atau Pegawai Perhubungan Awam? Atau dalam bahasa Inggeris Public Relation Officer. Siapa yang boleh menjadi PR? Ada yang kata ramai orang boleh jadi PR. PR itu cuma maukan seseorang yang mahir bercakap dan pandai bergaul. Atau mesti ada skill cakap macam2 bahasa. Malahan, sering dikata jika mau berjaya sebagai PR mesti mahir berbahasa Inggeris. Lebih baik lagi jika tau bahasa Mandarin atau lain2 bahasa antarabangsa. Betulkah semua itu boleh menjamin ssorg menjadi PR yang baik dan berjaya?

Cuma saya pelik kenapa le ada yang mau buat kerja2 berkaitan PR tapi tdak mau bekerja sebagai seorang PR. Saya kongsi senario satu kes yang terdekat dengan saya. DIA seorang berpengalaman, ada ilmu, bijak, ramai kawan pandai main golf dan boleh berbahasa Inggeris. Dulu kerja bidang lain dan bila mau naik pangkat baru le buat kerja berkaitan PR. Apa yang saya nampak DIA bukan seorang PR yang bagus. Amat jauh sekali dari PR yang cemerlang. Bukan mau menjatuhkan tapi dicatatkan ini supaya menjadi teladan. DIA ini biasa gunakan bahasa yang kasar dan pedas.Cara berkomunikasi amat mendukacitakan. Selalu perkenalkan diri seolah2n semua orang kenal dia terutama ketika bercakap di telefon. Bahasa tulisannya pun tunggang terbalik. DIA gunakan bahasa yang agak bombastik, bahasa lama (tak sesuai kini), tanda bacaan sesuka hati saja letak. Dalam ayat tanda koma amat banyak. Begitu guna tanda soal dan tanda seruan.

Ternyata skill PR DIA ini sekali lagi apabila menghantar email. Semuanya dalam bahasa Inggeris. Email itu memang melukakan. Kini terasa seolah2 saya ini seperti budak baru belajar. Jika saya seorang kerani atau PA mungkin cara itu boleh kot! Saya seperti dibuli dan tidak dilihat seorang yang lama berkhidmat. Memang le dia ketua tapi tak semestinya sesuka hati hantar email yang tak ada nilai2 murni. Email yang kuterima di awal pagi itu menyebabkan telinga panas. Saya menjadi marah dengan keadaan. Malahan terfikir untuk pergi jauh2 atau bercuti saja. Terdetik dalam minda untuk minta ditukarkan ke tempat lain.



Saya selalu bincang dengan rakan2 sepejabat tentang ketua yang PR tapi buka seorang PR. Rakan2 sejawatannya ramai yang tak selesa dengan DIA. Kenapa demikian saya pun kurang pasti. Jadi jika DIA mau jadi PR yang baik, sewajarnya DIA kena dekatkan diri dengan suasana PR itu yang sebenar. DIA perlu belajar banyak tentang PR. Kena masuk sekolah lagi supaya belajar tentang PR. Jika dah belajar mudah2an tak sesat dalam dunia PR itu sendiri.



Fahamkan apa itu PR baru le buat kerja2 PR supaya ramai orang tabik tau!!!!

No comments:

Post a Comment