Monday, July 30, 2012

Surat Ombak yang pertama



Bila saja melihat laut memang aku teruja. Aku suka pada laut. Laut itu cantik dan indah. Airnya kebiruan. Apa lagi jika ombak2 kecil berdesir menyapa ke pantai. Bisikannya amat menghiburkan. Ada ketikanya ombak bergelombang mengempaskan diri ke pantai. Nah! bunyinya seolah2 marah2 sayang. Banyak kucatat tentang cerita ombak di ketika remajaku. Aku suka bercerita tentangnya.

Aku masih ingat ketika dalam tingkatan tiga. Aku bersama kekawan berkelah ke pantai. Tu pertama kali aku melihat pantai secara dekat. Kakiku menjejak pasir yang bersih. Sesekali aku duduk di atas batu. Aku tak faham cerita hati ketika itu. Namun aku tau aku dan ombak itu boleh bertukar2 cerita. Ketika berada di pantai itu le pertama kali aku menerima secebis coretan daripada seorang yang kukenali. Aku jadi malu sendiri. Namun aku genggam kertas kecil itu. Catatannya ringkas tapi mengoncangkan hati remajaku. Itu le pertama kali aku dipanggil AR...Kini aku terbayang wajahnya...

No comments:

Post a Comment