Thursday, July 26, 2012

Sedikit tentang krisis Syria



Ia telah lama bermula iaitu sejak 1982 lagi. Kini hampir 30 tahun tanah Syria bergolak. Ia berlaku disebabkan rentetan konflik ayah Basyar Al-Assad, Hafez Al-Assad yang telah mengorbankan hampir 46,000 ribu penduduk Hamas. Perlu dinyatakan juga krisis berpunca dari perbelahan agama (Syiah Nusairiyah dan Muslim Sunni) serta krisis politik. Segalanya amat merugikan negara Syria kerana krisis dan pemberontakan mengisi perjuangan yang tidak membela kehidupan rakyat.

Sebenarnya rakyat mula kembali bangkit terhadap kezaliman yang berlaku sejak lapan (8) bula yang lalu. Kenapa? Ternyata semangat mereka berkobar2 kerana keadaan memaksa begitu. Ini disebabkan kanak2 ditahan dan diseksa sehingga ada yang mati kerna menulis perkataan - rakyat mahu jatuhkan kerajaan di dinding sekolah. Kenapa dan mengapa berlaku demikian?

Di samping itu ingin dinyatakan jugak bahawa permulaan revolusi berlaku di Hamas, kemudian merebak ke bandar2 lain seperti do Dar'aa, Hauran, Halab sehinggadi 157 tempat di Syria. Memang kasian tengok rakyat....

No comments:

Post a Comment