Sunday, April 1, 2012

Hari Kraf Kebangsaan Mempesonakan

Hari Kraf Kebangsaan 2012 datang lagi. Hari yang penuh dengan warna warni barangan kraf itu diadakan di kawasan pejabat Kraftangan Malaysia di Jalan Conly Kuala Lumpur. Ia berakhir hari ini - 2 April 2012. Sebelum ini aku terlibat untuk melaksanakan program murni ini. Malahan aku memang sentiasa tertunggu2 untuk bersama2 rakan2 di Kraftangan. Memang seronok melewati Hari Kraf Kebangsaan. Betapa bangganya aku hasil kraf tempat mempunyai program khas demikian. Macam ada di sana. Tenang jiwa. Melihat barangan kraf yang dipamer dan dijual itu terjentik bahawa orang kita punya bakat yang luar biasa. Dengan kreatifnya mereka ringgit berada di hujung jari. Kehalusan dan keindahan kraftangan Malaysia amat mempesonakan. Memang tak rugi belanja untuk hasil kraf kita.
Jiwa memberontak untuk ke sana. Memang rutin setiap hari besar itu aku mesti berkunjung.Kali ini aku agak terlewat untuk berkunjung kerana dah bertugas di Putrajaya. Ada ketika bersama kekawan. Saja dedahkan mereka dengan barangan kraf kita. Pernah suatu ketika dulu hampir setiap hari aku ke lokasi Hari Kraf. Apa lagi Rm pun mengalir saja le. Beli batek, tudung, batek sarung,baju siap, buah rantai, cincin, brouch dsb. Namun seronok membeli belah di sana. Berbaloi gitu. Aku pula dapat harga istimewa. Alhamdulilah.

Semalam saya berkunjung ke Hari Kraf bersama Mydarling. Sayangnya dia tak dapat bersama2 menikmati suasana Hari Kraf itu kerana tak ada parking. Aku pun gagahi pergi seorang. Memang dah pasang niat untuk menelefon kekawan di Unit PR Kraftangan. Apa lagi aku terus saja sms Norehan (Rehan). Lepas saya OFF handphone kerana bateri tinggal sebar. Dalam 5 minit baru dapat dapat call Rehan. Dia pun menemankan aku menjejahi setiap gerai di situ. Semuanya indah2 belaka. Aku tak melepaskan peluang membeli dua helai batek - satu sutera dan satu cotton. Aku juga begitu teruja dengan barangan hiasan. Maka dengan RM60 aku dapat pelbagai bentuk brouch (harga istimewa) daripada Pauline.

Aku balik rumah dengan dendangan kebahagiaan. Memang amat berbaloi kunjungan lewat petang itu. Aku dengan bangganya menunjukkan barangan yang dibeli kepada Mydarling. Bestnya dia pula bagi sokongan. Terima kasih Mydarling. Nanti saya pakai barangan itu. Insya allah ia menambahkan keyakinan diriku.

Hari Kraf tetap kunanti. Hari yang mempesonakan itu...

No comments:

Post a Comment