Sunday, April 1, 2012

Kusangka Anak Rupanya...

Aku memang fikirkan seorang anak kesayangan yang diraikan. Konsep kahwin itu Majlis Dalam Taman. Memang sesuai diadakan di Taman Tasek Permaisuri. Kawasan yang hijau dan tenang. Tempat ini agak istemwa. Cuma agak lengang saja. Mula2 aku macam tak percaya ada majlis di situ. Rasa tak sabar tengok pasangan pengantin diraikan di majlis sepeti ini. Bila terdengar sayup muzik dan suara bercakap baru le lega. Aku membisikkan pada diri, amboi istemiwa orang ini nak buat majlis untuk anak dia.

Bila tiba di lokasi Mydarling terus saja ke depan bersama Pak Haji dan isterinya. Aku cuma menurut saja. Agaknya nak jumpa bapak pengantin bisik hatiku. Kami menunggu kerana keluarga sibuk berfoto. Serba ungu dan krim. Nampak meriah dan bahagianya mereka. AKu cuba untuk mengintai pasangan pengantin. Pengantin wanita lengkap bertudung dengan crownnya berpusing ke belakang. Lipstiknya warna pink lembut. Dia cantik cuma macam agak berumur dan kurang sesuai untuk anak muda (jika dia pengantin). Begitu le bisik hatiku. siapakah pasangan wanita ini. Malahan aku bertanya yang mana satu anak Pak derus ni? Kak Nor jawab anak2nya ramai ada dah kahwin. Aku mengiya dalam hati tapi jadi keliru. Anak2 muda lelaki semuanya bersampin. Yang mana satu ni???? Mujur le aku keliru tak lama kerana Mydarling bersalam dengan pengantin yang sebenarnya. Baru le aku sedar rupa2nya bapak yang kahwin. Memang sesuai le jika pasangannya bapak. Wajah mereka seiras. Bentuk badan pun berisi kedua2nya. Saiz ketinggiannya sedang2 saja kedua2nya.

Bertuah pasangan pengantin dewasa itu kerana majlis mereka ala2 Majlis Kahwin Erra Fazira dan Yusri suatu ketika dulu. Cuma bezanya majlis kedua2 artis itu bawa sejambak bunga dan hujan lebat tapi majlis kali ini panas terik pulak! Kek pengantin pun begitu terdera dengan pancaran mentari. Dulang2 hantaran tersandai di situ dalam kepanasan.

Jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Kebahagiaan itu milik setiap insan....

No comments:

Post a Comment