Sunday, April 1, 2012

Mujur le aku tak jadi ikut ke Hatyai

Berat hati mau ikut kak Wan ke Hatyai. Selain dah last minute aku kurang pasti tarikh passport bila nak abis tempoh. Aku bersyukur kerana tak pergi walaupun memang amat rindu ke Hatyai. Ketika dulu aku memang sering ke sana. Malahan setiap bulan aku bersama kak Wan dan kak Badariah mereda bandai Hatyai. Beberapa supermarket seolah2 menjadi lokasi tetap kami. Barangannya berkualiti dan harganya lebih rendah. Contohnya jenama Vocal. Kami juga mahir seluk beluk di pasar terbuka Hatyai. Ada beberapa gerai yang menjual handbeg tiruan tapi boleh dikategorikan AAA klas. Seolah2 macam original saja. Hargapun beratus tapi jika pakar menawar harganya boleh murah.

Kini aku bernasib baik kerana tak jadi ikut. Yala dan Hatyai diserang bom lagi. 14 orang terbunuh dan lebih 500 cedera masih menjadi tanda tanya. Leputan di Hatyai disahkan sebagai seranan bom kereta. Seorang rakyat Malaysia terbunuh dan 27 lagi cedera. Harap2 jumlah yang terbunuh dan cedera ini tidak bertambah lagi. Kasiannya mereka yang menjadi mangsa. Siapa yang sanggup membunuh mereka yang tak bersalah ini?

Sehingga kini tak ada pengakuan. Ya yang melakukan itu tidak bodoh untuk mengaku. Mereka cuma mahu puaskan hati. Atau mungkin mahu mencipta tindakan yang drastik. Kenapa mesti melakukan perkara bodoh itu. Mereka yang berfikiran singkat saja yang buat hal sehingga orang lain menjadi mangsa.

No comments:

Post a Comment