Wednesday, December 7, 2011

Rombongan Cik Kiah

Aku tertanya2 kenapa perkara kecil dibesar2kan. Jika dibincang betul2 tidak sampai 5 minit ia akan selesai. Namun disebabkan suka buat andaian maka timbul le prasangka macam2. Atau tak faham maksud yang disampaikan menyebabkan wujud perasaan kurang senang. Mungkin juga rasa tercabar. Maklum le sebagai ketua dalam suatu kumpulan tentunya wujud suatu jentikan rasa yang punya kuasanya tersendiri.





Nak dijadikan cerita maka berlaku le rombongan Cik Kiah. Kunjungan dari rumah ke rumah gitu. Kenapa? Untuk menghilangkan rasa rindu. Mungkin juga ingin berkongsi cerita. Atau saja2 cari pengaruh. Atau ada memang mau berkunjung melihat2 keadaan sekeliling.





Apa yang menyedihkan hasil rombongan Cik Kiah. Ahli2 yang lain mendapat khabar yang ceritanya dah bertambah2. Ia berpunca dari sikit pertanyaan oleh seorang ahli yang masih muda. Dia rasa tertekan. Dia ingin memberitahu suatu perkara. Ada cadangan ingin disampaikan. Nah! maka dia pun ingin minta pendapat. Namun suara itu telah disalah tafsirkan.





Kunjungan itu datang. Mereka saling bercerita. Timbul sindiran kononnya gitu. Sehingga tersentuh dia yang baru belajar memimpin dan dipimpin. Lalu semua ahli rombongan untuk dibawa bincang cara besar2 sikit. Tok Penghulu buat penerangan. Macam2 disentuh. Namun ketua besar itu terus bertanya tentang "suatu" yang dia kurang puas hati. Berjela2 le dijawab. Suaranya jadi tinggi bila ahli muda cuba menerangkan. Matanya jadi merah. suara si muda serak dan sendu. Tersekat2 kata2nya. Dia tetap dengan dirinya. Nah! dia memang mau menang. Alasan2 macam2 diberikan...





Makanya.... perbincangan abis namun keputusan belum pasti memuaskan. Mereka pun masih saling meragui agaknya?????

No comments:

Post a Comment