Wednesday, November 30, 2011

Wah!!! RM3 billion untuk pelajar sekolah

Kerajaan Malaysia amat menitikberatkan kebajikan dan kejayaan pelajar. Betapa beruntungnya pelajar di negara ini. Pelbagai kemudahan disediakan. Namun masih ada kalangan pelajar yang tidak mementingkan pelajaran. Ramai yang ponteng sekolah. Abai nasihat guru. Bohong dengan ibu bapa. Malahan ada berlagak baik dan pintar.

Apa yang pasti sebanyak RM3 billion setahun kerajaan sediakan untuk pelajar sekolah yang merangkumi 22 jenis bantuan lain. Wah! satu angka yang bukan sedikit itu. Jumlah billion itu hanya miliki di negara ini. Sebab itu kementerian pelajaran antara yang terima peruntukan terbanyak.

Menurut kajian Institut Pengurusan pembangunan yang dikeluarkan dalam Buku Tahunan Daya Saing Dunia 2010 dinyatakan Kerajaan memperuntukkan perbelanjaan purata RM3,354 untuk setiap pelajar sekolah rendah sepanjang tiga tahun lalu. Manakala perbelanjaan perata oleh kerajaan untuk setiap pelajar sekolah menengah untuk tempoh yang sama ialaj Rm4,039.

Segalanya itu suatu pelaboran jangka panjang untuk negara dalam usaha mewujudkan rakyat yang berilmu dan mempunyai minda klas pertama. Berdasarkan penyata penyelidik di Utusan Malaysia jelas kerajaan tidak membezakan kepentingan sama pelajar sekolah rendah atau pun sekolah menengah.

No comments:

Post a Comment