Saturday, November 26, 2011

Salam Tahun Baru 1433Hijrah- nostalgia dgn sajak kawan

Tahun baru hijrah 1433. Aku sempat bersama-sama membaca doa akhir dan awal tahun. Alhamdulilah. Tahun lalu aku baca seorang2 tapi petang tadi bersama2 imam Masjid Negara. Rasa gembira dapat membaca doa itu. Namun rasa terharu jugak masih banyak lagi perkara yang belum selesai untuk tahun baru lepas. Mudah2an di tahun 1433 H ini Allah swt memberi kerahmatan dan kemudahan untuk melaksanakan segala perancangan.


Dulu-dulu aku kurang peka dengan doa-doa berkenaan. Cuma aku tahu Maal Hijrah itu adalah tahun baru Islam. Kita kena buat penghijrahan demi sebuah perjuangan. Kebaikan akan diperolehi juga dengan adanya hijrah dalam diri. Kita juga mesti berani buat penghijrahan tapi mesti ikhlas.


Aku masih ingat pernah suatu ketika dulu aku terbaca sajak seorang kawan baikku tentang Maal Hijrah. Dia salah seorang penulis yang popular di Sabah dan masih aktif hingga kini. Ketika itu aku amat bangga dia dapat menghasilkan puisi yang cukup indah dan bermakna tentang hijrah. Namun aku lupa kini tajuk sajak berkenaan. Maklumkan ia telah berlalu dekat 20 tahun. Cuma tiba2 malam aku teringat salah beliau. Entah kenapa aku diberi-Nya daya ingatan yang demikian.


Aku mohon kepada Allah swt semoga aku bersama suami, ibu serta semua keluarga juga semua muslimin dan muslimat diberi-Nya kerahmatan serta kemudahan untuk meneruskan kehidupan dengan kesihatan yang baik, iman yang teguh murni, rezeki yang berlimpah, bahagia yang indah serta perjuangan yang dipenuhi kejayaan.

No comments:

Post a Comment