Tuesday, November 8, 2011

Terasa amat terasing

Terasa aku amat terasing. Hati luka dan tersinggung. Aku tahu hidup ini sebuah persinggahan. Ramai yang melaluinya. Beginilah jika ruang itu bukan kita punya. Ada saja yang tak kena bila cuba berkongsi rasa dan minda. Ginilah ceritanya...

Ketika hening pagi tiba2 terdengar suara kasar. Kata2nya tak kusangka terlalu menyusuk. Memang sakit amat. Rupa2 dia salah sangka tentang kata2 ku sebelum ini. Mungkin dia jenis yang tak boleh terima idea. Aku ini tak sedar diri ke?. Adakah aku berkata2 terlampau. Suaraku amat tinggi gitu? Aku tak berniat untuk marah sesiapa. Apa lagi untuk campur tangan. Cuma aku terkejut apabila melihat sesuatu yang tak masuk akal. Maklumlah aku bukan orang senang. Asal pula dari kampung. Dengan kata lain aku orang susah. Makanya, harga mahal itu suatu yang cukup membimbangkan.

Lantaran akupun cuba2 utk memasti suasana itu. Lalu lontarkan pendapat supaya disemak kepada yang berkenaan. Namun dia kata segalanya dia tahu. Mudah diselesaikan. Ulasan berpanjangan. Kenapa dan mengapa kononnya aku tiba2 bersuara yang bukan2? Puas dijawab tapi tak boleh lulus. Jadi...tiba2 aku tersedar ini ruang orang. Aku tak boleh masuk dan menyibuk. Aku sebagai tetamu sementara. Kini aku tau, akulah tetamu yang dijemput. Boleh juga dikatakan aku menumpang. Penumpang yang tempohnya bila berakhir?

Penumpang dan menumpang? Kurang jelas poooon. Ya suasana itu mengundang rasa tersinggung yang amat tajam. Aku terasa amat terasing. Ingin saja ku berlari dan pergi jauh2. Atau kembali ke tempat lama. Mujur di sana ruang itu masih menungguku. Aku masih ingin berkunjung dan melawatnya. Insya Allah di hujung minggu ini aku akan ke sana. Banyak kutinggalkan . Aku tak berniat untuk ucapkan selamat tinggal. Ini suatu perubahan dalam hidup.

Bisikan singgah bahawa aku diam saja. Minda bekukan saja. Tak usah sibuk berkata2. Simpan saja segala kata untuk diri dan mereka yang memerlukannya. Terima kelemahan diri. Usaha terus untuk bahagian dan mewah diri.

Lalu aku akan pergi berjalan2 nanti. Pergi ke ruang besar di tanah orang. Aku akan menjerit di sana bahawa aku bukan budak sekolah yang mesti diarah berpanjangan....

No comments:

Post a Comment