Tuesday, November 8, 2011

Restoran 24 jam puncak gemuk??????

Kenapa ramai orang gemuk? Di Malaysia memang ramai orang obasiti atau berbadan gemuk. Sebab itu pakaian saiz xl, xxl atau xxxl banyak dipasarkan di Kuala Lumpur khususnya. Memang saiz itu ada pemakainya. kegemukan merisaukan kerana boleh menimbulkan beberapa penyakit. Kesihatan selalu dikaitkan dengan masalah kegemukan itu sendiri.




Ada yang menyatakan restoran buka 24 jam merupakan punca gemuk. Betulkah demikian? Harap2 tidak ramai yang salahkan restoran. Mereka yang berniaga 24 jam itu niatnya untuk mendapat keuntungan selain memberi kemudahan bagi mereka yang memerlukannya. Apa yang saya tengok tidak ramai yang duduk di restoran buka 24 jam itu gemuk. Tapi yang nyata di restoran itu cara masaknya kurang sesuai untuk makan malam, lewat malam atau dinihari. Makanan yang disediakan berat.





Restoran mamak memang mendapat sambutan. Tambahan pula dengan adanya kemudahan tv yang banyak atau skrin besar. Jka musim bola ruang restoran mamak penuh dengan golongan berkenaan. Begitu juga dengan restoran makanan segera seperti KFC, Mc Donald dan sebagainya yang juga menyediakan kemudahan internet. Makanan yang disediakan memang boleh menggemukkan. Jadi tepuk dada tanyalah minda....untuk memilih makanan yang sesuai untuk kehidupan ini.





Apapun alasannya terpulang kepada individu itu sendiri. Restoran berkenaan tidak pernah memaksa untuk datang dan makan. Sewajarnya jika mereka yang bekerja ikut jadual sudah tentu tidak masalah sangat makan lewat malam kerana mereka tidak tidur. Tenaga dikeluarkan untuk bekerja. Kini yang sepatutnya berfikir adalah di kalangan mereka yang suka keluar malam dan makan sambil santai di restoran. Selepas itu balik rumah dan tidur. Ini menyebabkan pengadaman makanan itu terganggu dan tenaga yang dihasilkan berlebihan tapi tidak digunakan.





Nafsu makan tak boleh diturutkan sangat. Makan mesti berpada-pada dan tidak berlebih-lebih sehingga menjejaskan kesihatan. Harga sebuah kesihatan adalah tidak ternilai....

No comments:

Post a Comment