Tuesday, November 8, 2011

Mesti ada kuku

Aku rasa kurang selesa. Kenapa mesti ada kuku? Kuku hendaklah tajam. Adakah istilah ini boleh digunapakai lagi? Dalam kamus hidupku tak pernah terfikir tentang kuku dan kuasa itu. Mungkin lain orang lain kebiasaannya. Apalah ada pada kuasa dan kuku itu? Dalam berunding kerjasama penting. Kebijaksanaan berkomunikasi lebih berkuasa. Pemujukan tentunya pasti diserapkan sekali.

Memang aku tidak mau ada kuku. Apa lagi jika kuku itu untuk ditakuti. Yang aku mahu rakan sekerja hormat dan segan melakukan perkara tidak murni. Jika kita dihormati tentu arahan kita mereka tidak sanggup mengkhianatinya. Bukan mau memaksa tapi ada ketikanya kita kena bertegas dengan diplomasi.

Nah! aku ada tertekan sikit. Arahan ketua aku kena urus. Bila cuba merujuk dia kata u kena guna kuku. Bila aku teliti dia tidak mahu terlibat untuk menidakan tindakan seorang yang dia kenali. Orang itu pula memang sering melaksanakan tugas2 berkaitan. Jadi akulah yang menjadi mangsa kononnya mesti gunakan kuku. Maaf le aku memang simpan kuku itu. Biar arahan dipatuhi tanpa mereka sakit hati walaupun mungkin tergoris sikit.

Aduhai.....kuku akan patah jua

No comments:

Post a Comment