Monday, November 7, 2011

Hujan jadi kuah gulai kawah


Mendung tidak menunjukkan dirinya. Tiba2 awan gelap jua...kuih gulai diterjah hujan dari langit. Rasanya tidak berubah. Ceritanya gini...

Segalanya di tangan yang maha kuasa. Mulanya cuaca terik. Angin pun cuma sesekali bertiup. memang panas hari ahad itu. Hari Raya korban 2011. Pertama kali aku bersama-sama berada di surau mengadakan majlis korban. Aku cuba membantu apa yang termampu. Kebetulan aku ikut mengadakan korban untuk diri. Terima kasih suamiku di atas segala urusan yang dilaksanakan.

Masakan agak lewat siap. Ini disebabkan kami cuma mengharapkan air dari bukit. Air paip biasa tidak ada. Mungkin tekanannya kurang kerana surau terletak di atas bukit. Masalahnya air bukit juga agak kurang. Jadi proses memasak agak terganggu. Selain nasi dan mee hoon, ajk surau memutuskan untuk buat daging masak lemak cili api dan sup. Masak bergotong royong. Meriah .Sedap!!!!makan beramai2.

Masakan sedang dirasa. Api sedang menyala. Semua petugas menyiapkan tugasnya. Daging ditimbang untuk diagih2kan. Sang hujan mula rentik2. Tiba2 hujan lebat turun tanpa angin. Maka suasana jadi kelam kabut mencari penutup periuk. Seolah-olah berebut dengan sang hujan supaya tidak menyerang ke perut periuk dan kuali.

Memang hujan sempat terjah ke periuk dan kuali. Cuma tidak menghilangkan rasa yang ada. Hujan dari langit. Airnya bersih...Alhamdulilah majlis korban berakhir dengan baik hasil kerjasama dan semangat gotong royong sekampung....

No comments:

Post a Comment