Tuesday, November 8, 2011

Diam itu berkata2

Wahai diri kau diam saja le. Namun aku tau dalam diam itu kau mesti berkata jua. Memang benar sepanjang perjalanan itu beribu kata kucipta. Banyaknya ayat2 diri tercipta. Yang nyata kata dan ayat itu yang sendu dan terluka. Kenapa ini terjadi? Mungkin hari ini hari diam dan luka. Hari ini pagi untuk berkata2 dalam diam.

Memang aku diam. Sesekali nafasku berbunyi. Mata2 berkelip2. Rupa2nya ada air terkandung. Menangis ke itu? Atau mataku pedih? Pancaran lampu itu ada ketikanya amat memedihkan pandangan. Memang aku amat terasa. Diri seolah orang asing. Ada pedih di dalam. Adakah aku terluka? Mudah sangat kena padah. Aduh!!! sampai gitu sekali?

Inilah pertama kali diamku panjang. Dalam diam akau penat kerana terus berfikir dan berkata2 dengan diri. Dalam terasing itu ada rasa tersinggung yang amat sakit. Bagi tak terkatakan. Kenapa? Entahlah....mungkin sang berkata2 itu ke?

Oooooh. Bisik hatiku. Mungkin ginilah berlaku suatu ketika dulu. Kini aku mungkin tau serba sikit. Berkata salah diam pun salah. Bagai serba salah. Lalu ternyata ada ego seorang manusia di situ. Biasa le...

No comments:

Post a Comment