Tuesday, November 8, 2011

Jalan TAR ditakluki warga asing

Jalan Tunaku Abdul Rahman (TAR) kini ditakluki lagi. Ia lokasi membeli belah yang cukup terkenal . Bukan sahaja orang Kuala Lumpur yang berbelanja di sini tetapi dari Sabah, Sarawak, Brunei dan Singapura.

Suatu ketika dulu wajah orang Melayu membajiri ruang2 perniagaag di Jalan TAR. Selepas itu, warga negara jiran Indonesia pula diambil sebagai pembantu dan kini ada di antara mereka sudah mempunyai ruang perniagaan sendiri. Apakah punca perkara ini berlaku?

Kini yang lain pula terjadi. Timbul pula tambahan warga asing lagi. Bagaimana boleh warga Iran, Iraq, Pakistan dan Kemboja pula menakluki Jalan TAR. Selain menjadi pembantu ada juga antara mereka yang menjadi peniaga. Di manakah martabat orang Melayu? Siapakah yang menjadi dalang sehingga warga asing begitu mudah membuka premis perniagaan?

Masyarakat Melayu suka membeli belah di Jalan TAR. Pelbagai jenis pakaian dan kain dijualkan di kawasan ini dengan macam2 harga. Terdapat baju siap dengan pelbagai fesyen seperti baju kurung moden, baju kurung tradisional, balus dan sebagainya. Tudung jugak sentiasa ikut trend terkini dengan berwarna warni. Malahan barangan untuk pergi haji dan ubat2an tradisional juga ada dijual di Jalan TAR.

Kawasan ini semakin sibuk jika musim perayaan seperti bulan puasa, deepavali, krismas dan tahun baru cina. Banyak gerai sementara didirikan dan disewakan kepada peniaga. Selain itu kedai-kedai yang sedia ada jugak menjual pelbagai keperluan harian. Para jurujual akan berdiri di pintu kedai atau gerai dan memanggil sesiapa yang lalu lalang. Ramai jugak yang terjebak dan terus terpikat. Lalu membeli belah le mereka. Ada kalanya lain macam saja cara mereka berbahasa. Malah ada yang bunyi bangla, Indon dan sebagainya. Habis le bahasa Melayu tercemar. Hak orang Melayu dicabar.

Jika hujung minggu atau cuti am kawasan ini menjadi tumpuan. Yang nyata sekitar jam 8.00 pagi pengunjung telah mula datang walaupun kedai atau gerai belum buka. Mereka datang awal kerana untuk mendapatkan kemudahan letak kereta. Ternyata kini orang Melayu membeli dari bangsa asing.

Jika difikir2 apakah yang terjadi kepada bangsa Melayu sepuluh tahun lag? Apakah suasana Jalan TAR akan bertukar wajah asing. Sediah betul!!!!!

No comments:

Post a Comment