Monday, November 14, 2011

Malaysia menang peringkat ASEAN

Apa nak dikata? Atau siapakah yang bertanggungjawab dalam perkara ini? Malaysia mencatat sejarah di peringkat ASEAN. Berada di tempat pertama di kalangan negara-negara ASEAN dan yang ke-6 di Rantau Asia Pasifik menghadapi masalah obesiti (kegemukan). Penduduk negara ini ramai yang obesiti atau gemuk.

Masalah kegemukan bukan masalah baru tapi ia perlu diambil perhatian. Ia berpunca dengan cara pemakanan termasuk pengambilan gula yang berlebihan selain makanan yang mempunyai kandungan kabohaidrat atau lemak yang tinggi. Setiap rakyat mesti mengambil berat akan kesihatan diri masing-masing. Ternyata keadaan diri masing-masing semestinya dijaga oleh diri sendiri. Ia ibarat mentimun , pisau ada di tangan dan terpulanglah mau kerat macam mana. Begitu dengan dengan kesihatan seseorang itu mesti mengetahui tahap kesihatan dan jumlah serta jenis makanan yang wajar diambil.

Melihat kedudukan pertama di ASEAN itu menjelaskan rakyat Malaysia semakin ramai yang tidak sihat walau usia belum di peringkat mau pencen. Dengan itu disarankan seperti yang tersiarkan dalam akhbar supaya pengambilan gula tambahan di kalangan orang dewasa supaya dikurangkan. Adalah lebih baik tidak melebihi 10 peratus atau bersamaan 2000 kalori dari jumlah tenaga harian.

Yang penting warga muda dan tua hendaklah rajin dan amalkan latihan berjalan kaki. Selain itu, penjagaan makanan juga hendaklah diambilberat. Mesti bermula sekarang demi harga sebauh kesihatan....

No comments:

Post a Comment