Wednesday, November 23, 2011

Koma dan Noktah

Koma dan noktah. Kedua2nya bagai lagu dan irama. Apabila dikenang2kan cerita siang tadi itu aku tersenyum sendiri. Ada juga stateman demikian di zaman teknologi canggih ini. Aku cuma mengingatkan seorang ketua supaya kertas yang sepatutnya dia semak disegerakan untuk tindakan selanjutnya.


"Kena ambil masa untuk saya pastikan koma dan noktahnya" katanya ringkas. Aku terkedu dengan alasan itu. Namun itulah caranya. Aku kena terima seadanya.


Aku perasan memang sejak berada di tempat baru ini cara penulisan agak lain. Terlalu banyak penggunaan koma dalam memo, surat dan kertas. Bagiku cara penggunaan tanda bacaan itu banyak yang kurang sesuai. Namun aku belum mau berkata2 apa kerana aku orang baru dan masih dalam penyesuaian.


Noktah dan koma mempunyai peranan dalam penulisan. Aku mengenal noktah dan koma sejak mula diajar membuat ayat semasa di sekolah rendah. Yang pasti bila berada di tempat sekarang ini aku menemui koma yang banyak. Aku jadi hairan dan keliru sehingga menimbulkan persoalan , kenapa begitu jadinya?????


Aku ambil positif saja tentang penggunaan koma dan noktah itu. Cuma ada juga ketikanya aku tak sampai hati untuk membiarkannya demikian.....

No comments:

Post a Comment