Wednesday, November 23, 2011

Jutawan itu punya harta dan tunai RM3.15 juta

Betapa bagusnya jika aku seorang jutawan. Bukan jutawan segera. Aku mahu jutawan yang memang punya wang dan harta yang sah. Malahan boleh menjadi seorang hartawan yang bersifat dermawan. Aku ingin membahagiakan mereka yang hidup susah tapi punya harga diri serta sifat cintakan bangsa, agama dan negara yang kental.

Menurut kajian penyelidik Kamaruzaman Ahmad seramai 39,000 jutawan di Malaysia. Jumlah yang bukan sedikit ini. Di manakah para jutawan ini berada? Bagaimanakah cara kehidupan mereka? Adakah mereka ini sentiasa senyum dan bahagia? Jumlah 39,000 jutawan di negara ini adalah hasil kajian Credit Suisse Group. Kaya kaya kayanya sebagai jutawan itu....

Di Indonesia jumlah jutawannya 112,00 orang. Angkanya agak jauh beza dengan angka jutaaan di Malaysia. Memang tidak menghairankan kerana jumlah penduduk indonesia pun ramai. Namun aku kagum dengan pencapaian Singapuran yang berjaya melahirkan 183,00 jutawan walaupun jumlah penduduknya kecil jika dibandingkan dengan Malaysia dan Indonesia. Bagaimanakah negara kecil seperti Singapura punya ramai jutawan? Apakah mereka ini punya perniagaan yang banyak di luar negara? Atau sebahagian projek di Singapura itu mereka yang pegang? Tentulah Singapura berbangga(memang ego pun) dengan pencapaian jumlah jutawan yang demikian.

Perlu dinyatakan juga menurut penyelidik itu, takrifan jutawan itu mengikut kajian CSG ialah individu yang memiliki harta dan tunai melebihi AS$1 juta (RM3.15 juta).

Tentunya para pengusaha kosmatik di Malaysia ini termasuk dalam senarai jutawan berkenaan. Begitu juga dengan taukeh kapal terbang, pengusaha jualan langsung, pemegang saham, taukeh casino di Genting selain para kontraktor yang punya modal berjuta2 jugak.

No comments:

Post a Comment