Wednesday, November 23, 2011

Gunung Berapi Menjadi Danau Toba


Bila melihat di dada Danau Toba memang keindahannya mengusik rasa. Pandangan terdampar entah di mana tepinya. Seluas mata memandang bagi lautan biru terbentang luas. Danau yang amat nostalgia ini telah wujud sejak 75,000 tahun dahulu. Macam2 cerita mengenai Danau Toba.

Danau Toba terletak di Sumatera, Indonesia yang berasal dari kawah letupan gunung berapi 75 tahun yang lalu. Betapa hebatnya leputan gunung berkenaan sehingga menjadi tasek yang besar dan indah.

Menurut penyelidik En kamauzaman Ahmad leputan bersejarah itu adalah dipercayai yang terbesar sejak 25 juta tahun lalu. Ternyata kewujudan Danau Toba telah lama tetapi ia tidak merubah, iaitu masih sepanjang 100 kilometer dan lebarnya kekal 30 kilometer. Takat ini kedalaman maksimum ada dicatatkan 505 meter. Betapa dalamnya tasek yang terletak di tengah2 pergunungan yang menghijau itu.

Memang amat indah dan luas. Setiap sudut pandangannya menarik. Sekeliling tasek ada bangunan yang tersusun rapi. Tempat penginapan pastinya kerana tasek penuh misteri itu sentiasa dikunjungi pelancong sama ada dari dalam atau luar negara.

Salam kebiruan dari tasek danau toba

No comments:

Post a Comment