Tuesday, November 15, 2011

Kenapa BeginiJadinya?

"Dia lebih baik daripada kamu. Tempat kamu di bawah. Ilmu dia lebih tinggi". Satu ungkapan yang cukup pedih. Baginya mungkin tidak mendatangkan kesan apa2. Baginya ia hanya suatu perbandingan. Yang penting bercakap untuk menguatkan hujah. Hujah entah apa2 saja.

"Aku tak suka dibandingkan dengan dia. Dia lelaki. Kami memang berbeza. Cara dan pendekatan tidak sama". Bantah wanita itu dengan suara perlahan tetapi jelas. Matanya terus memandang ke depan. Apalah istimewa sangat lelaki itu di mata dia. Sekadar pergi jauh2 dan ambil ilmu kemudian buat seperti orang lain jugak.

"Aku kenal dia. Dia saja yang boleh buat di sini. Dan dia memang tidak sama dengan kamu. Dia lebih menghayati. Lebih dekat kepada-Nya" Dia masih mempertahankan komennya. Aku tahu baginya lelaki itu memang tidak ada tolok bandingnya.

"KAu tahu aku tersinggung dengan kata2 itu. Kamu tidak pernah memikirkan perasaan aku. Bercakap ikut emosi dan terlalu ego". Tekan wanita itu. Jiwanya benar2 tersentuh. Airmatanya mula bergenang di kelopak. Dia tidak menyangka diletakkan di tempat yang demkian.

Aku tidak tau kenapa begini jadinya? Sejak akhir2 ini selalu saja dia menegakkan perkara2 yang tidak wajar. Pantang dibawa berbincang maka egonya lebih menonjol. Pendapat jarang diterima. Suaranya cepat tinggi. Kata2nya jugak kerap kasar.

Beginikah dia? Atau ada suatu yang menjadi penyebab? Memang susah untuk melihat suasana itu? Mungkin lebih baik banyakkan diam. Kenapa begini jadinya? Bukan ini yang kucari ya Allah. Aku mohon permudahkanlah aku dan jauhikanlah dari segala kesusahan. Begitulah bisik wanita itu sambil menahan sakit kepala yang amat....

No comments:

Post a Comment