Tuesday, November 15, 2011

Adakah FFM 24 pesta glamour?

Tarikh 20 November 2011 ini dilaksanakan lagi Festival Filem Malaysia ke-24. Sudah lebih duapuluh tahun festival ini diadakan. Hampir setiap tahun timbul kontrovasi. Setiap kali selesai festival ada sajak golongan artis atau penggiat filem yang merajuk, memberontak , tidak puas hati, saling menyalahkan dan sebagainya lagi.

Jika diteliti masa2 lalu penganjurannya festival ini seolah2 satu pesta glamour. Para artis bergaya sakan dengan pelbagai fesyen. Masing-masing mau menonjol sebagai bintang. Mereka sanggup membelanjakan beribu wang semata2 untuk mendapatkan fesyen terbaru. Cuma yang untung bagi mereka yang disponser. Ramai yang bahunya tinggi dan pandangan banyak ke atas saja.

Apa yang menyedihkan lagi FFM ini seolah2 untuk menonjolkan suatu yang ada kepada artis itu terutama artis wanita. Kadang2 tak kena dengan fesyen yang digayakan. Lebih bangga lagi bila foto mereka keluar di akhbar atau majalah. Komen2 yang diberikan bukannya memuji sangat pun tapi ada kalangan artis tak faham. Kononnya punggung dan payu daranya seksi. Amboi-amboi ada kalangan artis perasan macam berada di luar negara pulak! Fesyen dan penampilan tidak menunjukkan berakhlak mulia.

Lalu apakah FFM 24 ini membawa era yang lebih baik dan meyakinkan. Kononnya ada kategori baru diperkenalkan. Eloklah jika macam itu. Sudah tibanya masa kurangkan kontrovasi tapi tingkatkan prestasi yang membuktikan penggiat filem masa kini mempunyai idea dan minda yang ada klas.

Adalah diharapkan juga Para penggiat filem ini mementingkan juga pembangunan negara. Elakkan dari menyalahkan orang lain jika filem tidak laku di pasaran. Ada juga kata kerajaan tak sedia bujet untuk hasilkan filem bermutu. Namun kena muhasabah diri jugak betulkah idea yang dibuat itu betul2 bagus?

Cuba-cuba kenal diri dan idea yang ada klas dalam menghasilkan filem dan lakonan yang setanding dengan filem luar negara.

No comments:

Post a Comment