Wednesday, November 16, 2011

Harga tol tidak naik itu bagus!

Keputusan tidak naikkan harga tol hingga tahun 2015 itu suatu yang bagus! Harap kata2 itu dikotakan. Nanti tidak mahu tiba2 timbul alasan lain tol terpaksa dinaikkan pulak. Ia satu tindakan yang cukup baik kerajaan kerana mementingkan kebajikan rakyat. Pembekuan kenaikan tol itu memang sejajar dengan kata2 Perdana Menteri ketika membentangkan bajet 2011 pada oktober yang lalu. Pertambah harga tol biasanya akan dirasai oleh kita sebagai rakyat biasa.

Walaupun kenaikan tidak banyak tapi ia tetap membebankan rakyat. Mungkin tidak terasa bagi orang berpangkat atau orang besar. Ini disebabkan mereka tidak pun membayar tol kerana kebanyakan mereka lalu tol dengan percuma. Segala kemudahan disediakan oleh pejabat atau petugas. Jadi mereka tidak pernah atau tidak berpengalaman membeli kad touch and go atau smart tag atau mengeluarkan rm ketika melintasi tol. Betapa untung dan indahnya kehidupan orang berpangkat dan orang besar2 ni.

Satu lagi ingin dicadangkan supaya pekerja tol lebih baik mengutama di kalangan OKU. Ini disebabkan petugas di tol tidak memerlukan pergerakan yang banyak. OKU juga mampu tersenyum dan melayan pertanyaan pelanggan. OKU jugak berhak untuk dapat bonus yang kalanya berbilang bulan sesuai dengan kekurangan mereka berbanding dengan mereka yang lengkap anggota tubuh badan dan panca inderanya.

Tol oh tol....tolong jangan naik lagi...

No comments:

Post a Comment