Thursday, November 17, 2011

Azni Aziz dah nak kahwin



Suatu pelayaran baru buat Azni ........ amat bahagia dan gembira bila mendapat tahu Azni nak kahwin. Alhamdulilah, syukur kepada Allah swt jodoh dia dah nak sampai sekejap lagi. Mudah2an segalanya berjalan dengan lancar serta mendapat keberkatan Allah swt. Azni seorang pegawai yang rajin dan mempunyai komitmen yang amat cemerlang dalam tugasnya. Agak lama jugak kerja bersama2 Azni. Rasa senang dan selesa bersama2nya. Bila bertukar ke kementerian lain terasa kehilangan seorang Azni. Begitu juga rakan2 lain - Jas, Nurul, Yan, , Zie, Bella, Din,Akin, Bob, Faizal, Azhar, Shahrul, Zira, Dila, Sue, Yanti, Shahril, Yana, Hajar, Kak Ani, Aida. Jugak teringat dengan Yan tiket, Jamilah cantik, nurul LO, Aishah jelita, Azizah pegawai khas dan ramai lagi.

Apapun memang rasa tak sabar tengok azni pakai cantik sebagai seorang pengantin. Tentu manis dan cantik sebab kulitnya putih. Siapa agaknya jurumakeup yang bertuah itu yang akan menghiaskan diri dan wajah azni. Sebenarnya senyuman azni memang dah manis. Giginya nampak rata dan matanya pulak sederhana bulat. Tentu bila dihiaskan nanti lagi menawan dan jelita penampilannya.

Azni seorang yang berbudi bahasa. Tutur katanya baik. Pandai menjaga penampilan diri serta pergaulannya pun bagus dan terkawal. Memang bertuah lelaki yang akan menjadi suaminya. Kebetulan pulak azni anak tunggal dan tentu menjadi fokus serta kesayangan keluarga. Bertuah badan si dia kerana menjadi sebahagian daripada keluarganya. Cuma semoga dia menjadi kesayangan suami dan dijaga dengan penuh cinta yang tulus sehingga ke akhir hayatnya nanti. Mudah2an begitulah- segala impian menjadi kenyataan serta dalam keberkatan Tuhan.

Sebenarnya Azni telah kuletakkan dirinya sebagai keluarga terdekat pada diriku. Boleh dikategori sebagai adik dalam keluargaku. Begitu jugak yang lain2 yang pernah makan dan minum bersama2ku sejak belum berlakunya penggabungan kementerian. Maka selamatlah semuanya. Memang ternyata sayang dan kasihku tidak berubah pada semuanya walaupun mungkin tidak kerap bertemu dan bersama.

Ketika menunaikan umah kerap kutatap catatan nama kekawan yang belum bertemu jodoh dan belum dapat zuriat di depan Kaabah- azni, norehan, shahrina, gee, doy, molek, syanti, wan linda, ida alia dan beberapa orang lagi. Kucuma mampu berdoa untuk mereka tapi segalanya di tangan Tuhan. Kini Azni dah nak jadi isteri orang aku masih mengharapkan Norehanatau Rehan dan Shahrina bertemu jodohnya juga. Rehan seorang yang baik hati. Aku rasa amat dekat dengan Rehan. Mungkin juga dia begitu. Terima kasih jika wujud rasa kedekatan yang murni itu ye. Aku rasa bersyukur kerana dia berjaya mendapat kerja tetap di Kraftangan walaupun mungkin ada cabaran dan dugaannya. Aku amat berharap seorang lelaki yang baik dan beriman akan menjadi jodoh Rehan nanti. Biar dia bahagia menempuh kehidupannya.

Manakala seorang Shahrina pulak kukenal sejak tahun 2005. Dia orang pertama yang membantuku ketika mula ditukar ke Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Kebudayaan. Dia petugas yang baik cuma sesekali jadi kelam kibut. Namun dia boleh diharap dalam melaksanakan kerja. Aku juga mahu melihat Shahrina menjadi pengantin baru. Aku mahu dia bahagia sebagai seorang isteri. Semoga Tuhan akan menghantar jodohnya seorang lelaki yang bertanggungjawab yang menjaganya sebagai seorang bidadari di dalam rumahtangga nanti.

Selamat menempuh alam persediaan perkahwinan untuk Azni. Harap kelengkapan telah dapat disediakan sekurang2nya dalam 90 peratus masa kini. Terima kasih melayangkan kad undangan yang comel itu. Memang senang tengok kad itu dan aku tunjukkan kepada abang aziz. Dia membelit2kan kad sambil bertanya siapa bakal pengantin lelaki azni. Ternyata dia tidak kenal. Namun kulihat dia lelaki yang baik dan boleh memahami azni. Semoga begitu le hendaknya.

Kutunggu detik yang bahagia buat azni itu. Gitu jugak keluarga dan kekawan terdekatnya barangkali. Buat empunya diri, azni tentunya berdebar2 dan sibuk pastinya untuk menempuh sejarah baru dalam fasa kehidupan sebagai seorang insan di bumi Tuhan.

Selamat selamat dan selamat dalam segalanya....

No comments:

Post a Comment