Monday, October 10, 2011

Kolesterol

Satay- sedap tapi menggemukkan


Tahap kolesterol saya agak tinggi, iaitu 7 hasil pemeriksaan kesihatan semalam. Saya jadi risau amat. Mungkinkah saya selalu pening itu disebabkan kolesterol? Apakah punca utama kolesterol saya agak tinggi? Yang jelas saya jarang makan nasi lemak. Begitu juga dengan makanan berlemak. Malahan saya pun sentiasa berhati-hati ketika makan nasi. Kalau boleh nasi seminima mungkin.

Ketika bercakap dengan doktor rosalind dia mengatakan nasi bukan penyebab kolesterol tinggi. Nasi mengandungi kabohaidrat yang menyebabkan kegemukan. Dia mengingatkan supaya saya mengurangkan pengambilan daging merah, makanan laut dan masakan goreng . Makan lebih banyak sayur dan buat latihan- joging, berjalan kaki dll.

Kini saya berazam untuk mengamalkan makan oat. Ia bermula untuk sarapan pagi tadi. Oat boleh menggantikan nasi kerana ia memberi tenaga. Ia menyelamatkan jantung daripada disaluti lemak. Berjaga-jaga adalah lebih baik sebelum penyakit lebih banyak menyerang kita. Kini saya sedang berusaha untuk makan oat untuk mendapatkan tenaga dalam hidup.

Selamat mengamalkan makan sihat...

No comments:

Post a Comment