Wednesday, October 19, 2011

Itu yang pertama

Aku pertama kali membeli kain batek terasa amat teruja. Baju batek pertamaku berwarna kuning dan merah yang dipenuhi bunga. Amat cantik aku lihat ketika itu tahun 1980-an di Pulau Labuan. Terasa harga terlalu mahal. Selepas tawar menawar aku dapat harga RM280 sehelai. Berketar tangan mengeluarkan wang untuk membayarnya. Sebelum beli aku telefon emak di kampung . Dia kata, "belilah kerana penat kerja dan memang untuk dibeli". Itu sebab semangat membeli itu lagi menjadi.

Hingga sekarang kedua2 helai batek itu masih ada dalam simpan. Warnanya masih terang dan ceria. Kedua2nya aku buat baju kurung. Setiap kali aku nampak baju itu maka secara pantas teringat le betapa susah untuk membeli kain batek ketika dulu. Gaji pun tidak banyak tapi harganya mahal.

Salam berbatek....

No comments:

Post a Comment