Wednesday, October 12, 2011

Imej korporat

Hampir semua kementerian atau jabatan mempunyai baju korporat sendiri. Macam2 warna dan rekaan. Ada guna dua warna, tiga warna dan entah apa2 warna le yang dianggap itulah imej korporat. Sayangnya baju korporat ini biasanya dibayar sendiri. Tak pasti pula bagi mereka yang bekerja di sektor swasta. Namun yang jelas terasa enjoy untuk buat baju korporat walau pun kena bayar. Memang tidak dinafikan ada juga yang langsung tidak mau keluarkan bujet untuk membayar. Mungkin juga mau berjimat. Terpulanglah kepada diri masing-masing.

Ketika berada di tempat kerja lama, saya juga buat sama2 dengan kekawan di situ baju korporat. Memang cantik. Warnanya merah cili campur putih (sikit peratusannya). Amat menyerlah. Seronok buat baju itu kerana masing2 mau buat (walaupun ada yang berkeras tidak mau buat). Kami sudah tetapkan bahawa hari Isnin ada hari pakai baju korporat. Namun saya selalu terlupa untuk memakainya pada hari berkenaan. Tahniah juga le kepada student pratikal ketika itu (dua orang) kerana sanggup masuk team dan berkorban wang untuk tempah baju korporat. Rasa terkilan pada awalnya kerana ada anggota tetap tidak mau belanjakan wang semata2 utk baju ini.

Pagi tadi saya menghadiri mesyuarat pagi untuk mewakilkan bos. Nak dijadikan cerita perihal baju korporat dibangkitkan. Contoh baju itu juga ada dan siap diperagakan lagi. Warna putih dan biru. Kainnya agak sederhana dan telah ditegur supaya diambil kain yang kualitinya lebih selesa dan sesuai dipakai dalam majlis tertentu. Saya cuma mencatatkan komen atau teguran untuk diberitau kepada ketua.

Aduhai....baju korporat

No comments:

Post a Comment