Thursday, June 17, 2010

Petugas kaunter MAS namanya Azlan seorang yang malas

Punya geram saya semasa berurusan di kaunter MAS di kuantan, Pahang pada 16 Jun 2010 jam 10.15 pagi. Tidak pernah ada dalam benak fikiran saya budaya petugas MAS begitu teruk sekali. apa lagi MAS itu badan yang sudah punya brand atau nama. namanya gah di mata dunia. penerbangan ada klas. ramai yang puji MAS. rupa2nya indah khabar dari rupa.

Seorang lelaki yang duduk berdepan komputer di kaunter depan MAS. saya tengok dia duduk saja. tidak ada keja pun. jadi saya tanya dan minta tolong untuk tukarkan masa penerbangan tiket. dia kata nak tukar ke kauntar check in. pelik kan? biasanya kena tukar di kaunter mas dulu baru ke kaunter check in. tanpa banyak bertanya saya pun ke kaunter check in. agak panjang juga barisan. sabar aja le. hati risau takut lewat kerana ceramah saya jam 2.00 petang di Mercu Resort. tak pasti berapa kilometer dari airport kuantan.

Namun petugas kaunter itu kata mesti buat kat kaunter depan. aduh! pening dibuatnya. dah buang masa baris tiba2 salah kaunter pula. saya pegi ke kaunter itu semula dan beritahu perkara berkenaan.masih lelaki yang sama. senyum jauh sekali. dia tetap kata buat di kaunter check in. bila saya kata tutup, dia pun kata tunggulah buka. punya benganglah saya. memang petugas lelaki itu tidak berfungsi duduk di tempat tu. lalu saya tanya lagi yang mana satu betul. dia terus kata pegi le ke pejabat, "you tau kan kami ada pejabat di belakang tu?". panas telinga dibuatnya.

Saya sebenarnya tidak tau di mana pejabat mereka. ini pertama kali saya berurusan. ke kuantan pun bukan selalu. saya pun ke belakang dan jumpa polis airport dan tanya tentang pejabat dan tiket. polis tu kata jika tukar tiket kat kaunter tapi saya bagitau dia orang kaunter minta saya ke pejabat. saya nampak pintu jangan masuk tanpa urusan. pintu saya tolak sambil bagi salam. ada tiga orang petugas di dalam. dua lelaki satu wanita. seorang lelaki sedang duduk beritahu nak tukar penerbangan kat kaunter depan. ia disokong oleh petugas wanita yang pakai kebaya dan bertudung. tiba2 lelaki pasif dan malas tu keluar ke ruang mereka. Si wanita itu pun tunjuk dia dan cakap tentang tiket saya. mereka bertengkar. lalu wanita itu tawar diri untuk ke kaunter check in untuk uruskan penerbangan saya. si lelaki pemalas itu pun balik ke tempat dia.

Sempat saya bertanya, siapa nama lelaki itu dik?
Azlan?
kenapa dia cam tu?
Dia tu memang gitu. lain sikit?
Cam ni ke nak bersaing dengan airasia? dia tidak ada budi bahasa...

Akhirnya tiket saya berjaya diuruskan oleh wanita kecil molek itu. disebabkan petugas sepeti Azlan inilah prestasi MAS boleh menurun berbanding dengan stail petugas airasia yang ramah dan mesra melayan pelanggan. adalah lebih baik petugas lelaki MAS yang pasif dan malas itu diberhentikan keja kerana ramai lagi orang mau bekerja dan mutu kerjanya lebih baik.

Budi bahasa budaya kita dan mengamalkan nilai2 murni dalam perkhidmatan telah lama dilaksanakan. adalah mustahil kempen itu langsung tidak diketahui. jika tidak tau kempen pun sewajarnya nilai diri setiap insan itu mesti ada mengamalkan nilai2 baik dan murni. apa lagi bertugas di kaunter.

salam berbudi...

3 comments:

  1. hahaha kn dah kena..
    tp kesian azlan2 yg lain :P

    ReplyDelete
  2. Makasih komennya Boy. Maaf lambat respon. Nanti saya cerita lagi ye...Mudah2an Boy dapat maklumat

    ReplyDelete
  3. MASALAH ATITUDE NAMPAKNYA..MEROSAKKAN NAMA KOMPENI JE
    SALAM KENAL :)

    ReplyDelete