Friday, June 18, 2010

Kenangan menggamit rindu,rindu menggores

Tiba2 ingatan menghimbau masa lalu yang penuh kenangan. di kala itu kak long cukup bahagia. keja pun memang banyak. cuma sibuk tidak sampai mengganggu masa rehat. kawan kak long pun tidak ramai. cuma ada seorang kawan baik dan mesra. dia amat ambil berat.

hujung minggu tidak byk aktiviti. jika tidak balik kampung kak long akan ke perpustakaan negeri. boleh dikatakan telapak kaki kak long kat situ memang le banyak. hari sabtu selepas keja juga akan ke perpustakaan. dulu sabtu keja cuma setengah hari. hari ahad ada masanya buat kerja lebih masa. duit tambahan. kak long akan tunggu kawan baik. bila dia datang rasa lega dan gembira. sesekali dia lewat tapi bila dia datang sambil senyum kak long kalah.

setiap hari selepas keja pun kak long akan ke perpustakaan. mau baca buku. niat ambil exam stpm. cita2 mau belajar tinggi2. pak dollah dan pak rahman di pejabat kaklong selalu ingatkan mesti belajar lagi. yang jelas kawan2 di pejabat tu tidak ada yang suka belajar lagi. jadi kak long join kawan2 lain. mujur le ada juga dua tiga orang kawan kelas malam yang selalu ke perpustakaan. mungkin juga masa itu masing2 masih bujang. dan juga baru bekerja di kk. kawan baik juga ada bersama...

sepanjang yang baca ingat hampir tiga tahun saya berada di perpustakaan itu. macam2 jenis buku yang dibaca, semua majalah di situ kak long baca. ketika exam pun msih ke perpustakaan untuk menelaah buku. jam 9.00 malam baru kami balik. sesekali kami naik bus yang sama. kebetulan kak long tinggal dengan kakak di tanjong aru. suasananya agak bising. bilik saya pun tidak ada kemudahan. malap lampunya. meja pun tidak ada. bilik tu cuma untuk tidur saja. saya tidak pernah betah dalam bilik. tidur saya beralaskan tikar dan dua biji bantal. alhamdulilah juga ia ada.

hampir setahun kak long ikut kelas malam di smk sanzac. di situ kaklong dapat beberapa kawan. namun tali persahabatan itu tidak kekal. kak long agak kawan baik sekolah malam tapi dia tidak ikut. mungkin tidak cukup bujet. cuma ada beberapa nama yang kak long ingat seperti aida dan osman. entahlah....semangat begitu berkobar2 ketika itu mau sambung belajar. belajar malam tu pun tidak sehebat mana. cara cikgu mengajar pun tidak bersungguh2.

kak long terus isi borang exam stpm sejurus saja hadir kelas malam tu. kawan baik pun isi sekali. bayangkan punya banyak subjek perlu dipelajar terus duduk exam sebegitu. yang penting dapat duduk exam yang dicita2kan itu. kawan2 lain pun isi borang. rasa tidak sabar nak exam. banyak kali kak long seat stpm tapi result tidak memuaskan.

ada ketikanya kak long ke pepustakaan tu pun sebab nak jumpa kawan. di situ tempat bertemu yang paling selamat. kami jarang jumpa di luar. cuma cerita panjang pun di telefon. kak long selalu ditegur Mr Raymond (ketua di pejabat) kerana bercakap lama di telefon. kawan baik kak long pula sering telefon. saya sena ng dia telefon. macam2 tajuk kami bualkan.

namun bila berdepan kak long kurang selesa bercakap panjang. mungkin segan atau malu. maklumkah kaklong asal dari kampung. sejak sekolah menengah kak long tidak biasa bercakap berdua-duaan. memang suka bercakap dengan kawan baik kak long tu. dia baik dan ada bakat yang cukup bagus dalam bidang penulisan. kak long agak dia punya masa depan yang cerah dalam bidang itu.

cita2 kak long memang untuk sambung belajar. arwah bapa kak long juga menggalakkan kak long belajar. alhamdulilah setelah berusaha akhirnya kak long dapat sambung belajar ke itm(skg uitm). namun sebelum itu kak long bersama ribah kena belajar di Kolej Damansara Utama terlebih dahulu. berita baik itu dibertahu kepada kawan baik. dia nampak gembira. lalu sebelum pergi kami minum sama di sebuah kedai mamak. itulah pertama kali dan terakhir kami minum
sama. dia yang belanja ketika itu.

semasa berangkat ramai kawan2 menghantar di airport. rasa gembira bertindih dengan sedih. kawan baik pun datang sekali. dia bagi sebuah buku yang syaratnya dibuka apabila tiba di kuala lumpur. aduh! tidak sabar rasanya untuk melihat buku kecil itu. sayang waktu itu tidak ada sesi ambil foto. cuma saling bersalam saja. kak long pun kurang yakin dengan hubungan bersama kawan baik. mungkin juga tidak faham tentang destinasi hubungan baik itu. dia tidak pernah bercerita lain dari yang lain. cuma sesekali dia bagitau ada rindu jika lama tidak telefon. kak long amat cetek fikiran waktu itu...cuma kak long memang sering ingat dia jugak.

bila jauh hubungan baik akan jadi hambar. masa tu fb, sms dan telefon pun susah. cuma terpulang kepada semangat setiakawan. masing2 ada perjuangan hidup. arah pun berbeza2. tiba2 bila kak long balik perubahan persahabatan berlaku. kemesraan sudah tidak ada. memang dah agak kerana surat pun jarang terima daripada kawan baik. biarlah...rancangan hati. namun hati kaklong agak tergores bila dituduh...penyebab kawan baik bertengkar dengan...... Aduh! sakit rasanya ketika itu.bagia sembilu menghiris di kulit dan terus ke isi. sedang kak long tidak tau menahu apa sebenarnya berlaku.

kenangan lalu indah namun ada yang menghiris itu sakitnya mencipta sejarah tersendiri....kak long pun terus diterpa senda gurau kawan2 tentang kawan baik dan mesra itu. kak long faham tapi pura2 bodoh saja. seorang kakak yang memang baik pun ada berkata sesuatu tapi kaklong jawab dengan diam saja.

salam kenangan

No comments:

Post a Comment