Tuesday, June 15, 2010

Janji sepuluh tapi tak ada pun sepuluh -hati tergores

Sakit hati mendengar komen seseorang itu- janji sepuluh tapi tak ada pun sepuluh cuma ada satu. kalau boleh saya rancang sepuluh tapi biarlah jadi duapuluh. namun kita hanya merancang tapi Tuhan yang menentukan segalanya. buat komen atau teguran kerana tak puas hati adalah keja yang amat mudah. sepuluh tak ada yang ada cuma satu. hati amat tergores! memang mau sepuluh tapi entah le..

Arahan bawa media ke Pelancaran hari Seniman 2010 di Perlis dikeluarkan di saat2 akhir. Saya, nurul, azni dan yan cuba untuk berhubung dengan pihak media termasuk BH,UM, Kosmo, Harian Metro, TV3, Nanyang dan Sinar Harian. mulanya mereka bersetuju untuk hantar wartawan ke majlis itu. tapi di saat akhir nama2 yang diberikan tidak dibenarkan pergi bersama. mungkin mereka ada alasan tersendiri. nah! siapalah kami untuk memaksa mereka mesti hantar jugak!

Malahan ada wartawan telah tiba pun pagi 11 Jun 2010 namun dia pun kena balik panggil kerana ada assignment lain. mujurlah bus belum bertolak. kalau tidak terpaksan pulak turun tengah jalan. tentu timbul masalah lain.

Kami telah maklumkan pun bahawa pihak ibu pejabat akhbar tertentu di kuala lumpur akan hantar wakil dari kedah dan perlis. tapi entahlah... masih tak puas hati jugak! bagi saya jika buat sesuatu biarlah yang terbaik. namun jika ia tidak berlaku saya kena reda walaupun sakit di dada.

Bila dapat maklumat ramai media tak boleh pegi dengan rombongan. pakai bus khas pulak tu. hati saya bagai digores sembilu. amat sakit rasanya. macam2 bermain di hati. risau dan bimbang. mencari ayat terbaik utk menjawab soalan yang bos akan tanya. tapi saya terpaksa terima hakikat. cuba senyum walaupun dalam hati Tuhan saja yang tau. cuma hati berbisik mungkin ada hikmahnya. mudah2an gitu le...

Tiba di tempat penginapan-eagle park sg batu pahat. sepanjang perjalanan ke sana terdengar juga komen2. buat pekak telinga ja le. sekejap2 timbul pertanyaan ada tv tak? saya pun yakin mesti ada tv. mungkin ada mau tengok bola. bersyukur dalam hati ada juga tempat tinggal. agak lama sampai. jauh rupanya. melihat sekeliling hutan jadi risau pulak. di manakah tempat itu? hujan pula tu! tiba di pondok pendaftaran cuma ada seorang wanita muda. baru dua bulan bekeja di situ. sebab itu bila tanya banyak dia tak mampu jawab.

Kami pun ambil kunci. aduh! punya susah cari rumah yang disediakan itu. ada rasa takut kerana susana malap. tidak ada yang pandu. perkhidmatan kurang bagus. mujur le ada motor lalu. dia yang tunjukkan arah. kami pegi arah lain. apabila masuk rumah rasa lain macam. namun rumah itu papan dan cantik. perabot mewah daripada kayu keras. rumah itu dua tingkat. kami cuma guna satu bilik. tiga bilik semuanya .duduk empat orang. di situ tidak ada siaran tv. mau layari Fb pun jauh sekali.

Kasian rumah untuk lelaki. rosak dan bocor. katil patah. kotor. tidak terurus. cian orang media dari UM. mujurlah dia sabar dan faham. tu pun mulanya dia nak pindah. lalu kami bagi kunci untuk rumah lain. mereka pun pindah di malam gelap itu. nah! jika sepuluh orang datang bersama tentu pecah kepala dibuatnya. macam2 komen ada keluar. jika silap hari bulan kena kutuk. malahan ada yang marah mungkin dengan keadaan tempat seperti itu. tu pun dia nak pindah ke hotel sebab tempat mandi tidak selesa. namun syukur le dia bertahan dengan kami sehingga 14 jun...

Inilah hikmah tidak ramai yang pegi. memang media tinggal di situ cuma seorang.tapi tetap dilayan seperti sepuluh orang. ia tanggungjawab kami. cuba memberi yang terbaik untuk dia. kami juga terus melayani kawan2 media yang lain walaupun tidak di eagle park. mereka dibawa makan bersama.

Memang rasa bersalah kerana tempat penginapan media seperti itu. cuma tak dapat buat apa2 kerana kekurangan tempat. lagipun tidak sempat tengok terlebih dahulu sbb jauh. terima kasih urusetia. urusetia dah tgk tapi pihak park bagi tgk rumah yang cantik...biasa le mau buat keuntungan...

salam hati tergores luka..

No comments:

Post a Comment