Saturday, June 19, 2010

Penceraian orang besar2 di Brunei

Kini penceraian bekas wartawan penyiaran tv3 Pengiran Isteri Azrinaz Mazhar Hakim Mazhar dengan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah telah menjadi berita gempar di media cetak . Begitu juag berita ini disiarkan di TV3. Azrinaz yang mempunyai sepasang anak dicerai dengan talak satu di Istana Brunei Darussalam.

Azrinaz berkahwin dalam majlis tertutup pada 20 Ogos 2005 berusia 26 tahun manakala baginda Sultan Hassanal ketika itu 58 tahun. Usia bukan halangan untuk hidup bersama. Kawan2 mendoakankan kebahagiaan mereka sejak masa itu. Kini berita penceraian itu amat mengejutkan kawan2 dan peminat .Pelbagai persoalan dan pertanyaan timbul dalam benak fikiran.

Saya pernah melihat kebahagiaan Azrinaz bersama baginda Sultan semasa satu majlis makan malam di Brunei suatu ketika dahulu. Baginda sering bercakap dengan Azrinaz yang duduk sebelah kirinya. Azrinaz memang cantik dan comel. Dia pandai membawa diri sebagai kerabat diraja yang kaya raya dengan hasil petroleum itu.

Sebelum ini gembar satu Malaya penyanyi cantik molek Maziun Hamzah berkahwin secara besar2an dengan Pengiran Sufri. Kehidupan mazuin yang indah dan mewah sering tersiar di dada akhbar. Kelahiran anak2nya pun mendapat liputan. Memang benar2 gembira peminat mazuin ketika itu.

Kini mazuin telah dilepaskan oleh pengiran tapi dia terus berdiam diri. Semua gelaran juga dilucutkan. Suaminya berkahwin lain. Dengar cerita isteri barunya jugak cantik dan senegeri dengan Mazuin. Menurut sumber tertentu, anak2nya tinggal di Istana Brunei. Kasih sayang masih dipupuk dan diteruskan. Cuma kita tidak tau perasaan dan keadaan Mazuin. Begitulah perjalanan hidup yang penuh dengan warna warni.

Seniwati Datuk Sarimah Ahmad juga pernah berkahwin dengan peminat sepanjang zamannya, iaitu Pengiran Hidup. Beliau tinggal di Brunei selepas berkahwin. Cuma sesekali sahaja balik ke Kuala Lumpur menjenguk anak2nya. Beliau sering sedondon jika ada majlis bersama suaminya. Namun setelah bertahun2 hidup di Brunei Datuk Sarimah kembali tinggal di Kuala Lumpur. Rupa2 dia telah bercerai dengan Pengiran Hidup. Mungkin jodoh mereka setakat itu saja agaknya.

Apapun yang berlaku dan siapa pun yang berkahwin adalah suatu perjuangan. Ini disebabkan jodoh ajal dan maut adalah di tangan Tuhan. Kita cuma merancang dan meminta untuk menempuh kehidupan tetapi hanya Tuhan yang menentukan segalanya.

Salam ketentuan Tuhan..

No comments:

Post a Comment