Monday, June 14, 2010

Budaya lewat amat membosankan membangkitkan kemarahan

Tabiat manusia tidak menghargai masa itu amat merugikan. Ya, Masa itu emas. Ia tak akan menunggu walau sedetik. Nah! sebagai insan kita kena peka dengan kesetiaan masa. Masa amat prihatin dengan setiap kehidupan insan.

Lalu saya amat bosan jika ada yang tidak menghargai masa. Ketika perjalanan ke Perlis banyak menggunakan masa. Aduh! terima kasih Tuhan perjalanan kl-perlis-perlis-kl selamat. Berada di perlis kerana tugas sempena Pelancaran Hari Seniman 2010. Kami tinggal di Eagle Park. Jauh dari Bandar Kangar. Di sini sabarku terduga apabila siPilot membuang tabiat. Mereka dua orang. Sifat mereka amat membosankan. Membuak2 marah saya...keikhlasan tidak ada. Biarkan...

Pada 12 Jun 2010 ada program untuk minum pagi sebelum ke Dewan Wawasan 2020. Janji jam 8.30 pagi mesti bertolak. Kami naik bus pukul 8.25 pagi. Namun yang membosankan kami terpaksa menunggu sehingga jam 9.15 pagi barulah kedua2 pilot lenggang naik bus. Ya! tu le orang sekarang mereka rasa mereka cukup besar. Semua menunggu kelaparan. Kerenah pilot tu memang saya benci. Sikap lewat di kalangan pilot sepatutnya tidak berlalu di zaman ini. jadi nampaknya mereka amat tidak berdisiplin. Saya pun jadi tidak ikhlas dengan mereka. Rasa benci dan marah tindih menindih. Tengok muka mereka pun macam mau muntah.

Kelewatan mereka menyebabkan makanan untuk sarapan habis. terlepas merasa sarapan di Perlis. Lalu kami makan nasi berlauk. Macam makan tengahari. Namun saya tidak ada selera. Jadi makan kuih apam aja le. Benci benci benci....

Pada 14 Jun 2010 kami awal keluar kerana janji bertolak jam 8.30 jugak. Kebetulan ada program nak singgah Pekan Rabu di Kedah. Nah! sekali lagi mereka buat tabiat. Kali ini jam 8.30 pagi salah seorang pilot tu baru nak mandi sedangkan kami semua sudah dalam bus. Bukankah tabiat itu seperti kurang ajar? Mereka tidak hormat dengan orang. Saya memang benar2 marah. Jika diikutkan hati panas mau saja kusembur dengan kata2 kesat.

Mereka buta hati. Mungkin bisu atau hilang kata2 maaf. Malahan dengan bangga masuk bus jam 9.10 pagi. Amat membosankan. Saya tidak pernah berjumpa dengan pilot yang teruk seperti mereka ini. Mereka tidak sedar diri bahawa siapa mereka. Sepatutnya pilot kena panaskan injin bus lebih awal. Berada dalam bus untuk membersihkan apa yang patut. Ini terbalik kami berada lebih awal dalam bus (pintu bus dibuka oleh Pak Din). Menunggu dan menunggu...

Sifat kurang sopan pilot (pemandu bus) ini adalah menderhaka pada masa dan perjanjian. Takat ini saya tidak iklhas dengan mereka. Amat benci dan bosan dengan mereka yang tidak tau tatatertib kerja sendiri. Ucapan terima kasih pun saya tidak ikhlas kuucapkan. Lantak mereka le...bawa bus adalah tugas mereka...

Salam bosan...

2 comments:

  1. isu lambat dan tak menepati masa ni..mmg boleh menghangatkan hati..haihh..

    salam kenal.. ^^

    ReplyDelete
  2. Makasih hanie kerana luangkan masa ke blog saya. Maaf lmbt respon. Namun memang tepat komen itu. Lambat itu menyusahkan orang lain kan?

    ReplyDelete