Thursday, May 6, 2010

Semangat setiakawan semakin menipis

Saya tertarik dengan tajuk di akhbar," sikap bermuka-muka....akhirnya memakan diri". Aduh! apa sudah jadi ni cakap tidak serupa bikin ke? Apakah maknanya semangat setiakawan itu sehingga hanya separuh jalan. Adakah disebabkan kepentingan diri sahaja? Atau sikap pura2 terlalu menebal. Bukankah bila seseorang itu mungkir janji bererti dia suka bermuka2 jugak!

Beginilah terjadi kepada seorang bekas pemimpin tinggi kerajaan. Saya memang tabik betul dengan dia ini. Kelantangan dia amat mempesonakan. Rasa terkilan bila dia menghadapi masalah. Mujurlah saya bersabar dan terus menunggu perkembangan. Namun setelah beberapa tahun dia terdiam dari kanvas politik saya tersedar bahawa dalam ucapan dia pun tidak semua fakta yang sahih. Yang jelas dia pindai menggunakan olahan bahasa dan contoh2 yang menyakinkan (walau pun dia tidak bercakap benar). Pernah suatu ketika dulu kami dipanggil khas untuk mendengar ceramah dia tentang pendirian Malaysia tentang IMF. Cuma sedikit sahaja dia sentuh IMF tapi yang lain berkaitan dengan sikap perihatin isteri beliau, masakan dan makanan. Semuanya di luar tajuk. Yang best dia bercakap tanpa henti dan orang pun enjoy. Dalam perkara ini dia cuma mendodoikan rakyat dengan irama laguya tersendiri.

Masa kini rahsia beliau telah banyak terbongkar. Jikalau beliau tidak berhati2 takut termakan diri.Tambahan pula yang terbaru kini sebuah laman web mengulangi dakwaan tersebut sambil menyatakan adalah sukar bagi mereka untuk mengenali siapakah sebenarnya dia. Kasian mereka yang pernah berkawan dengannya. Dia memang bijak dan ego hingga mampu mengaburi orang2 intelek suatu ketika dahulu. Kawan2 pun ramai di luar negara. Dia pun kerap hadir seminar di luar negara. Malah pernah menjadi dijemput mengajar di AS. Memang hebat. Luar biasa kan? Namun langit tidak selalu cerah. Kini ada pulak yang memberi maklumat terbaru bahawa dia suka bersikap bermuka-muka sehingga kawan2 luar negara keliru siapakah dia sebenarnya.

Beliau mempunyai pendidikan agama yang baik tetapi masih mengamalkan sikap mengutuk dan menuduh orang. Malahan orang yang pernah membantu dan menjaga keselamatannya digelarkan "anjing". Memang kasian dengan pendekatan untuk menonjokan diri. Kepetahan dan pengaruh tersendiri menyebabkan ramai rakyat percaya (semakin kurang). Pernah berlaku solat hajat merata dunia. Namun tidak lama selepas itu dia pulak sakit macam2 sehingga demam kuning. Leherpun sakit. Berubat hingga ke luar negara. Banyaknya wang? Doktor tempatan sudah tidak cukup pakar untuknya. Kasian ye...

Apa yang saya perhatikan dia banyak menjadi orang kedua penting di bawah beberapa kementerian tetapi hasilnya tidak ada. Ketika jadi orang kedua penting negara dia disambut dengan karpet merah di Amerika Syarikat. Apakah maknanya ini? Sedangkan ketika itu hubungan Malaysia dan negara berkenaan suam2 kuku. Kewujudan karpet merah seolah2 membelakangkan ketua. Ia juga menandakan dia lebih diutamakan daripada ketuanya. Secara tidak langsung jelas di sini ketika itu dia telah meengamalkan talam dua muka. Yang penting visi dia tercapai. Medan refomasi dia yang asaskan. Sikap tuduh menuduh sesama bangsa dibuat kerana sebuah kuasa tanpa mengirakan keselamatan negara dan bangsa.

Amerika Syarikat mula sedar seolah mereka dipermainkan. Semangat setiakawan semakin menipis di kedua2 belah pihak di Amerika Syarikat dan di Malaysia. Semakin ramai kawan2 terdekat di Malaysia tidak lagi bersamanya dalam perjuangan...Jadi persoalan jugak, iaitu terlalu banyak wang untuk membayar lawyer. Dari mana wang itu? Memang rumit untuk dihayati.

Yang sedihnya dia antara pemimpin Melayu yang boleh dikatakan berani(tidak pernah berjuang untuk membunuh musuh) dan petah berkata2. Tapi disebabkan desakan syaitan maka dia sanggup menderhaka kepada ketuanya. Tindakan di luar kewajaran berlaku. Bergaduh sesama bangsa . Orang lain ketawa sahaja.

Baru2 ini akhbar The new Ledger , sebuah penerbitan Internet di Amerika Syarikat yang mendedahkan bekas pemimpin terkenal ini seorang yang talam dua muka. Amat berat tuduhan itu. Tentu ada sebab yang sahih kenapa tunduhan ini keluar semula. Apa kata kembali ke pangkal jalan. Berubah demi kebaikan diri, agama, bangsa dan negara. Kita tunggu dan lihat saja le...

2 comments:

  1. Semuanya kerana 1; mementingkan diri sendiri. Sebab itu tak ada setiakawan walaupun sesama bangsa.

    www.ismailnoh.com

    ReplyDelete
  2. Ye sifat itu amat merisaukan.sesama bangsa bergaduh. takut2 nanti kita jadi macam masyarakat Pelastin yang mengemis di bumi sendiri. mudah2an dijauhkan ye

    ReplyDelete