Friday, May 7, 2010

Mi segera mencabar selera

Saya masih ingat semasa melancong ke chengmai dua tahun lalu mi segera satu2nya makanan yang paling sedap saya makan. Makanan di restoran banyak tetapi tidak menepati selera saya. Apa lagi suatu pagi itu ketika saya menjenguk di tingkap kaca ternampak banyak anak anjing yang telah dibakar dan diletak di tepi pagar. Mual tekak jadinya. Roti dan mantega pun susah nak telan.

Mujurlah bawa beberapa jenis mee segera ke sana. Masak dengan menuangkan air panas sahaja ke dalam pinggan atau cawan. Nah! selera makan agak lancar. Tidak ingat lagi macam2 andai negatif tentang mi segera itu. Ada yang menyatakan mi segera menyebabkan rambut gugur, tekanan darah tinggi, penyakit jantung, rosak buah pinggan dan makan mi segera boleh jadi gemuk. Dan yang paling menakutkan ia punca orang dapat kanser. Aduh! memang tidak ingat semua itu sebab lapar.

Baru2 ini tersiar maklumat dari Kementerian Kesihatan bahawa mi segera tidak menyebabkan kanser kerana tidak bukti sahih tentang perkara itu.Lega rasanya. Namun tidak semestinya boleh makan mi segera sahaja kerana badan perlu makanan seimbang. Kajian yang dibuat di Hong Kong (Centre for food safety) mendapati pelbagai jenis mi segera cawan menepati standard keselamatan. Hasil kajian itu juga mendapati mi cawan mematuhi standard yang ditetapkan oleh United State Food and Drug Administration (USFDA).

Mi segera boleh dikatakan penyelamat dalam perjalanan. Selain ia mudah dimasak ia ringan dibawah dan tidak mudah pecah. Perencah yang pelbagi itu juga menyebabkan ia mencabar selera untuk memakannya. Ia lebih sedap jika ditumis dan dicampur sayur2an, telor dan lain2.

Salam sayang

No comments:

Post a Comment