Friday, May 7, 2010

Dapat cucu baru tapi ada orang ngorat

Ada lucunya apabila seorang sahabat (nama panggilannya AI)yang telah menjadi atok jadi sibuk menjalani kehidupan dalam usia separuh abadnya. Aduh! pelik juga ye... orang berumur pun dikejar cinta. Mungkin ada kebenarannya cinta tak mengenal usia. usia cuma angka tapi perasaan tetap gerak nadi berterusan untuk menimang kasih sayang sesama insan.

Berita terbaru sahabat AI ini dapat cucu kembali (anak perempuannya bersalin). Kini cucu mencapai jumlah lapan 0rang. Anak perempuannya seramai lapan orang. Anak lelaki cuma empat orang. Enam anaknya telah berumahtangga. Setiap kali anaknya bersalin Ai amatlah sibuk. Siap ambil cuti lagi. Seolah2 isterinya pulak yang melahirkan anak. Mungkin itulah naluri bapak. Moga pengorbanannya nanti dihargai anak2.

Ai seorang yang peramah dan suka berlawak dengan kawan2 terdekat. Ada sahaja idea lucu yang dilontarkan. Ini menyebabkan kawan2 tidak kering gusi jika dia ada. Penampilan pun kemas dan menarik. Nah! walaupun usia sudah lebih separuh abad tapi masih kelihatan tampan dan bergaya. Mungkin juga dia terlibat dengan perniagaan menyebabkan penampilan itu diutamakan. Kawan2nya ramai dari pelbagai peringkat termasuk di kalangan VIP (seperti mantan Menteri ).

Dia mempunyai beberapa orang adik angkat di kalangan wanita. AI ada menyebut nama2 mereka. Ada yang berniaga di gerai dan kedai, pelakon, polis, suri rumah dan sebagainya. Dia in i memang baik dan suka membantu orang. Banyak2 adik angkatnya ini ada seorang janda yang berjaya dalam perniagaannya selalu berhubung AI jika ada masalah dan ingin meminta pendapat. Nak dijadi cerita panas ketika kami minum beramai2 selepas habis kerja di sebuah kedai yang terkenal dengan roti canai dan teh tariknya, tiba2 AI terima panggilan. Dia tengok skrin telefon bimbitnya, dia biarkan talian putus. Namun telefon berdering lagi berkali2. Akhirnya dia angkat. Tidak lama selepas itu datang sebuah kereta dan berhenti di depan kedai. Seorang wanita 40-an berkaca mata hitam keluar dan menuju ke meja kami sambil tersenyum. AI perkenalkan dia sebagai adik angkatnya. Kelihatan macam ada perkara penting mau diberitau. Aduh! terror jugak AI ni. Bisik hatiku.

Wanita itu agak manja2 walaupun di depan kami. Namun AI biasa sahaja. Dia sibuk memberitahu dia dapat cucu baru dan kejap lagi mahu ke hospital tengok dia. Kebetulan isterinya balik kampung kerana metuanya tidak sihat. Dia pernah ceritakan komunikasi antara dia dengan isteri dan metua tidak lancar dan mesra. Mungkin masing2 sibuk dengan urusan hidup seharian. Dia jugak menyatakan mungkin juga isterinya terikut cara ibunya melayan arwah bapa metuanya yang di hari tuanya tidak dilayan seperti sepatutnya. Mereka sibuk mengemas rumah, mengaji dan bercerita dengan anak2 sahaja. Bagi saya itulah kehidupan yang perlu dipandu dengan sebaik mungkin tidak kira usia.

Kami pun minta diri kerana ada urusan lain selain tidak mahu mengganggu AI berbincang. Dia pun turut berdiri tetapi tangannya ditarik adik angkatnya kerana ada perkara yang perlu dibincangkan. Saya tengok dia kurang selesa tapi kerana dipaksa dengan manja akhirnya dia mengalah.

Dari gerak geri wanita itu bukan disebabkan perbincangan penting tetapi dia ingin mengambil hati Ai. Dengan kata lain ingin mengorat kawan itu. Wow! terror ye. Biarlah dia dengan cara. Tak perlu masuk campur urusan orang. Nampaknya saham AI masih stabil walaupun dapat cucu baru. Hahaha...hehehe... Tahniah AI. Harap tidak lupa tanggungjawab walaupun sekadar mambantu dan memberi pendapat ye...Mana tau tergoda. Tetapkan iman ye...

No comments:

Post a Comment