Sunday, May 16, 2010

Betul ke konsep rakyat didahulukan?

Isnin adalah permulaan hari di setiap minggu. Memang amat penting ia dimulakan dengan "mood" yang ceria. Hasilnya perjalanan tugas sepanjang minggu akan lebih mudah dan lancar. Insya allah semoga begitulah hendaknya. Apapun kita cuma merancang tetapi Tuhan jua yang menentukannya.

Namun apa yang berlaku pagi ini sabar saya telah tercabar. Tiba2 semasa nak belok ke arah pejabat jalan pulak tutup. Aduh! sakit hati di awal pagi. Minda pun terus berfikir apakah sebab jalan ditutup? Adakah perkara terlalu penting di atas jalan besar ini? Atau adakah orang2 besar akan lalu sekejap lagi? Tidak ada sebarang permakluman tentang penutupan jalan ini. Biasanya jika ada majlis akan dilaksanakan ia akan dimaklumkan di radio, tv dan akhbar.

Rupa2nya ada program Warna-warna Malaysia akan diadakan pada hujung minggu ini. Nah! masih jauh lagi masa majlisnya. Kenapa mesti tutupkan jalan? Tempat letak kereta pun sudah diletakkan pondok. Memang tidak ada tempat untuk tetamu kpkk (walaupun tempak itu disewa kepada DBKL) letak kereta. Sudah tentu ini akan menimbulkan kesulitan kepada orang lain. Mungkin ada yang tidak selesa atau ada yang merungut nanti. Maka, timbullah persoalan BETULKAH KONSEP RAKYAT DIDAHULUKAN JIKA SEPERTI INI JADINYA? Program ini untuk rakyat dan perlu diberi perhatian. Memang susah nak jawab sebab pihak penganjur yang mengaturnya.

Dalam era ini sudah pasti bukan mudah untuk melaksanakan konsep rakyat didahulukan pencapaian diutamakan jika kepekaan tidak dimiliki semua. Jadi apa yang perlu buatlah keja berpada2 dan hasilnya akan tercapai tanpa mengganggu perasan rakyat. Nah! gitu juga dengan program hujung minggu ini, tidak perlu jalan ditutup hari ini. Jika ada raptai tidak menimbulkan persoalan. Begitu juga dengan pondok di sepanjang sungai tidak perlu dibangunkan terlalu awal. Adakah pihak kontraktor mahu perjalanan sewa lebih lama? Kurang pasti pulak! Tapi apapun jadinya, cuba2lah fikir keselesaan orang sekeliling.

Kawasan Bangunan Sultan Abdul Samad ini tidak besar tetapi tetamunya ramai. Keadaan akan menjadi sesak apa lagi kawasan di depan sudah ditutup. Masuk ke bangunan di awal pagi pun susah apa lagi jika sudah menjelang tengah hari. Kini warga kerja KPKK sudah ramai di sini dan kereta pun banyak.

Sabarlah hati....

No comments:

Post a Comment