Tuesday, May 4, 2010

Berkata biar berpada-pada

Salam sore untuk kekawan semua. Di sini saya ingin kongsi cerita tentang beberapa insan (tidak ramai) yang suka mengutuk sesuatu yang tak sepatutnya diamalkan. Lainlah jika seseorang itu buka fikiran dan buka hati. Maksudnya tidak tau makna yang dicakap atau diperkatakan.

Begini orang Malaysia sebenarnya amat bertuah hidup di bumi hijau ini. Kenapa? Sebab aman dan cukup makan minum serta kerja pulak. Namun ada yang tak atau kurang bersyukur (tidak ramai) dengan nikmat yang ada. Apa taknya asyek kutuk pemimpin dan kerajaan. Semuanya tak betul. Jadi siapa yang betul? Selagi kita bernama manusia tidak semuanya sempurna. Nah! gaji nak naik. Pangkat juga mau. Ada yang dapat cita2nya. Tapi kutuk terus dilakukan. Bila masanya mau mengucapkan terima kasih. Bila masa berdoa supaya negara tercinta ini terus makmur. Ada saja yang tidak betul. Sewajarnya diri sendiri itu pun kena teliti juga adakah yang tidak betul.

Mungkin juga mereka ini sudah terlalu selesa atau tabiat mengutuk itu sudah melekat di dada. Sayang sungguh anak Malaysia yang macam ini. Oleh itu, sentiasa buat pertimbangan bila menilai. Bagi saya pemimpin itu memegang amanah. Dia punya tanggungjawab yang berat. Jadi mesti dilaksanakan dengan sebaiknya. Kita sebagai rakyat pun punya tanggungjawab. Nah! sebelum kutuk fikir betul2. Sebab jika tidak betul apa yang diperkatakan itu bila masa minta maaf. Umur bukan kita tau bila akan berakhir.

Jadi saya pun tidak tau bila habis musim kutuk mengutuk ini. Seorang kawan itu (senior) terlalu banyak mengata ttg pemimpin. Yang dulu dan sekarang. Agaknya dia ini lebih cenderung kepada pembangkang. Jadi lebih baik berhenti kerja. Sebab rezeki dibayar oleh kerajaan sedangkan pemimpin dan kerajan dikutuk. Nah! tentu rezeki yang diperolehi itu tidak atai kurang berkat.

Alahai.... salam

2 comments:

  1. "Sebab rezeki dibayar oleh kerajaan sedangkan pemimpin dan kerajan dikutuk."

    saya bukan penyokong pembangkang.tapi rezeki tu dari usaha kita kan??

    kira gaji sebab kita kerja kan??

    jadi.bila kita kerja,dapat gaji kan??

    so,itu hak kita lah kan.lepas tu kalau kita nak kutuk pasal kerajaan.kita punya suka lah kan.kita kerja untuk dia.dia bayar gaji kita.fair and square what?

    betul tak.

    lagipun.kenapa eh,sape2 yang suka kritik kerajaan.kena cop 'Pembangkang?"

    ReplyDelete
  2. Bukan dicop pembangkang namun jika kita teliti cara berckp itu memanglah pembangkang bunyinya. Kenapa mesti mengutuk. Kan itu kerja tidak elok. Sepatutnya bersyukur. Ramai lagi orang di luar sana yang mau bekerja dan bersyukur dengan kewujudan kerajaan. Sepatutnya jika tak suka elok buat kerja yang perlu mengutuk supaya tidak dapat dosa dan hasilpun berkat. Tidak boleh amalkan suka hati saja. cuba fikirkan dulu...

    ReplyDelete