Wednesday, October 25, 2017

Masyarakat India sentiasa dibela



Bertemu lagi di blog ariahjudah petang ini. Saya ingin berkongsi sedikit maklumat tentang kehidupan di bumi bertuah ini.  Lewat petang ini kita berkongsi tentang masyarakat India di Malaysia. Betapa beruntungnya berada di bumi Malaysia ini. Negara yang aman damai. Kita mesti bersyukur terpilih menjadi warga Malaysia. 

Sesungguhnya, masyarakat India sentiasa dibela di  negara ini. Mereka  merupakan etnik ketiga terbesar di negara ini dan menyumbang ke arah pembentukan masyarakat majnuk.  Malaysia menjadi negara yang unik disebabkan masyarakatnya yang berbilang kaum tetapi boleh hidup aman makmur.  Perlu dinyatakan, masyarakat India telah berjaya membentuk pola kehidupannya tersendiri. Mereka mempunyai pengaruh dalam semua bidang termasuk politik, ekonomi dan profesional sejak 20 tahun yang lalu.  Ini terbukti kerjaya peguam yang berjaya amat sinonim dengan masyarakat India. Ramai masyakarat India berjaya dalam politik dan menjadi menteri. Begitu juga dalam bidang perniagaan sehingga menjadi jutawan. 

Ini membuktikan layanan dalam semua aspek seperti kemudahan dan kesaksamaan dalam pendidikan dan peluang pekerjaan, emiliki hartanah dan rumah, peluang mengundi dan kebebasan beragama.  Segalanya disediakan oleh Kerajaan Malaysia untuk menaik taraf kehidupan kaum India. Pelbagai inisiatif kerajaan sediakan kepada masyarakat India.  

bersambung....

No comments:

Post a Comment