Sunday, December 21, 2014

Nikah muda



Apakah wawasan remaja yang kahwin muda. Lebih2 lagi yang  berusia  bawah 18  tahun. Adakah remaja seperti ini telah mengerti tanggungjawab sebagai suami atau isteri. Bagaimana dengan persediaan menempuh alam perkahwinan? Takkan setelah berkahwin masih mengharapkan ihsan emak bapak lagi. Layari cinta dengan rasional dan bukan emosi semata.

Kini trend remaja nikah muda. Perkahwinan pada usia terlalu muda boleh menyebabkan proses pembelajaran terganggu. Malahan ia menjejaskan masa depan kerana peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Jadi jika tak  sumber pendapatan yang baik bagaimana mereka meneruskan kehidupan dan menampung pelajaran anak-anak nanti. Fikir2kan le

Sebenarnya, jika dilihat sekali imbas tiada masalah berkahwin pada usia muda tetapi suami khususnya dan isteri juga perlu tahun tanggungjawab yang dipikul. Sebelum itu, ada peraturannya, iaitu andainya  pengantin lelaki berusia kurang 18 tahun dan perempuan berumur di bawah 16 tahun , mereka perlu mendapat kebenaran bertulis daripada Hakim Syarie.

No comments:

Post a Comment