Thursday, December 18, 2014

Cabaran seorang Pegawai Perhubungan Awam (PRO)





Sebagai Pegawai Perhubungan Awam (PRO) sudah biasa dengan tawa riang dan marah benci orang. Seolah-olah perkara yang menjadi ulang tayang sahaja perkara berkenaan. Namun PRO itu insan biasa. Ada hati dan perasaan. Emosinya jugak saling berubah. Memang tidak dinafikan bahawa seseorang Pegawai Perhubungan Awam itu mesti menamankan ciri-ciri positif atau nilai-nilai murni dalam dirinya. Antaranya ialah sabar, tenang, terbuka minda, redha, setia, berani dan tidak mudah goyah imannya.

Baru-baru ini saya diuji dalam dunia perhubungan awam ini. Memang tidak diduga sama sekali. Malahan tidak pernah terlintas pun di dalam minda. Namun segalanya berlaku tanpa sedarku. Alhamdulilah aku direstu untuk bertukar angin dalam dunia kerjayaku. Saya sering berdoa semoga segala perjalananku dipermudahkan Allah swt. Nah dalam jangka masa begitu dekat saya berada di tempat lain. Memang amat membahagiakan. Terima kasih Allah. Namun ujian tetap datang. Ada ketikanya saya begitu terharu. Saya tahu dan faham setiap yang kita hadapi dan perolehi itu tidak akan disukai oleh semua orang. Jadi kita hendaklah pintar mengawal emosi sendiri. Sewajarnya kita menjadi seorang Pegawai Perhubungan Awam (PRO) untuk diri sendiri. Dengan itu perlu dihindari diri nilai-nilai negatif seperti marah, mudah tersinggung, suka perli, mudah percaya, terlalu mudah tak puas hati, suka mencari cerita negatif, cakap lepas dan sebagainya.

Jumpa lagi untuk cabaran Pegawai Perhubungan Awam akan datang.



No comments:

Post a Comment