Monday, November 17, 2014

Apa dah jadi dengan niaga emas Tok Belagak???



Tukar emas. Niaga emas. Peluang emas. Kata2 emas. Semangat tingginya berkilau seperti emas. Namun apa dah jadi dengan niaga emas Tok Belagak? Dengar2 dia kaya raya. Bangunan besar dan klas tersendiri. seorang yang cukup baik dan mementingkan intergriti. Wakalahnya ada di seluruh negara. Aset dan wang bertimbun2 di pejabat mewah Tok Belagak.

Kini saya dengar ramai peniaga kecil2an terdampar dalam kesedihan. Mereka tak dibayar sehingga kini, Kononnya ada orang komplen sebab Tok Belagak buat luar biasa pembayaran. Betul ke tu??  Lepas dipanggil Bank Negara wakalah dia pun kata semua wang akan dikembalikan dalam bulan Disember ini. Kononnya, Tok kata mesti dikembalikan wang semua yang beli emas dengan dia. Kenapa mesti dulu begitu lama. Ada yang membeli emas sejak bulan Ogos dan September. Sewajar wang mereka boleh dikembalikan. Kebanyakan yang membeli itu pun bukannya jumlah besar. Bukan orang senang. Dengan kekayaan yang ada dengan Tok Belagak itu dia boleh bayar le jumlah ciput tu. Jika betul2 nak membantu sesama bangsa.  Tak usah le pentingkan diri saja Tok Belagak. Ada yang gunakan duit simpanan untuk beli emas dengan Tok tu. Dengarnya ada yang buat pinjaman lagi. Kasiannya mereka.

10 comments:

  1. TUAN BLOG AMBIL SUMBER DARI MANA YANG MENGATAKAN PENIAGA KECIL TAK DIBAYAR ??? CUBA LIHAT DI FB TOK BELAGAK, TAKDE PUN ORG YG CACI MAKI... YG ADA CUMA MELAYU DAN DENGKI TIADA BERPISAH JUA DULU KINI DAN SELAMANYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan disebabkan dengki tapi ini kenyataan. Terdapat beberapa orang yang saya kenal tidak dibayar hingga sekarang tuan muhdzawadi. Jangan beranggapan semuanya beres. Jangan teruskan prasangka anda. Selidik dulu. Kenapa mesti meloncat. Ada yang janji kononnya nak bayar bulan disember ini. Kenapa mesti tunggu bulan Disember ye? Kini terus diam. Membisu. Harap2 janji2 itu akan menjadi kenyataan ok.

      Delete
    2. Hari ni 3/4/15... Masih belum byr... Jumpa d akhirat

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. saya sampai ke hari ini (25/3/15) masih belum dibayar oleh tok belagak.. Dia hanya keluar letter of intend sahaja....

    ReplyDelete
  3. 1.Bertaubat dari sisa riba:
    i. tafsir al-Quran, surah al-Baqarah ayat 275-279 ->http://www.surah.my
    ii. e-Fatwa->http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/parameter-pelaburan-emas
    iii. Artikel oleh ahli Fiqh dan Usul Fiqh (UIA)->http://drazman.net/wp-content/uploads/2014/11/drazman-kertas-kerja-pelaburan-emas-masjid-hasanah-0211142.pdf.
    iv. https://www.youtube.com/watch?v=1-4chHr5nso

    2. Cara membuat tuntutan/laporan ke TTPM: http://ppim.org.my/v3/?p=236576

    ReplyDelete
  4. belagak sunggoh. sampai la... diamkan diri. sampai hati

    ReplyDelete
  5. Tok jawab lah diakhirat nanti yer...

    ReplyDelete
  6. Tok jawab lah diakhirat nanti yer...

    ReplyDelete