Thursday, September 18, 2014

Mundok - kau membahagiakan



Mundok oh Mundok. Apa yang ada di sana????? Iza kata kena naik sampan. Ya ke? Amboi macam berada di Venice pula ada gondolan. Tak sabar memang tak sabar sampai ke Mundok itu.  Namun kami perlu sarapan dulu. Bila perut kenyang senang berjalan.

Selesai sarapan nasi kerabu ( berdekatan tempat tinggal kami) tanpa banyak bicara kami berangkat ke Mundok. Aku terus tertanya2 bagaimana keadaan di Mundok itu. Memang tak pernah terdetik dalam mindaku akan menjejakkan kaki ke kawasan  itu. Berdebar2 juga.  Apa nak dibeli di tempat itu. Kebetulan duit tak banyak mana dalam tangan. Sedang dalam hati macam2 mau beli.

Akhirnya kami tiba di tepian sungai dan naik sampan. Sekali lagi berdebar2. Risau kerana sampan berkolek. Air sungai mengalir lembut.  Kelihatan banyak sampan. Alhamdulilah rezeki tukang sampan banyak hari ini. Lebih kurang sepuluh minit kami jejak kaki di Mundok. Amboiiii gila pandangan mata. Macam2 ada. Baju, tudung, seluar, cadar, perkakas dapur, makanan dan sebagainya. Murah harganya. Warna warna di mana-mana. Amat pesona. Belum jauh perjalanan dah terdetik dalam hati mau datang lagi. Aduiiii jiwaku.

Menurut iza biasanya bukan mudah nak masuk ke Mundok. Tapi sejak akhir2 ini kawasan itu dibuka untuk dilawati. Itu rezeki namanya. Aku bersama HI, D, M, J, R dan I diberi peluang untuk berkunjung ke bumi itu. Alhamdulilah dan syukur pada Allah swt. Segala tak dirancang. Kedatangan ke sini kerana tugas. Namun seperti kata pepatah menyelam sambi minum air. Sesekali kena ambil batu lagi. Kesempatan yang Tuhan anugerah itu hendaklah digunakan sepenuhnya.


No comments:

Post a Comment