Thursday, September 18, 2014

Ketuk Kepala Di Dinding - Pengalaman PRO



Pengalaman yang dikutip sebagai Pegawai Perhubungan Awam bukan semuanya manis dan indah. Ada juga pengalaman yang sedih dan menakutkan. Malahan terdapat pengalaman yang tidak tau dikategorikan yang macam mana. Namun apa pun jenisnya semuanya telah menjadi kenangan. Tugas sebagai Pegawai Perhubungan Awam atau PRO itu suatu amanah yang amat besar maknanya.

Mari himbau cerita ini. Kisah ini mengenai seorang pegawai yang pertama kali berjumpa dengan KSU. Tentu banyak perkara yang belum tahu. Apa lagi difahami. Pegawai itu juga belum tau kerenah KSU. Dia kena marah. Saya cuma diam dan memerhatikan KSU marah. Dia hilang sabar sehingga dengan suara lantang mengarahkan pegawai itu mengentakkan kepala di dinding.

KSU  " hentakkan kepala you di dinding tu dan tengok otak you sendiri. Baru you tahu bagaimana rupanya". Amat kasar bunyinya. Kenapa le begitu lagakmu wahai wanita bijak dan perkasa. Itu bisik hatiku. Tak sangka dia berkata2 begitu kepada seorang yang baru beberapa jam bertugas dengan agensi kementerian.

Saya tak terkejut apabila pegawai berkenaan letak jawatan dalam masa 24 jam. Dalam hati  tak apa dia ada rezeki tempat lain. Aku kasian dia kena marah seperti itu. Sebagai Pegawai Perhubungan Awam aku tak boleh memihak mana2.  Aku terus diam dan meneruskan tugas.

No comments:

Post a Comment